за результатами аудиту , що повели експерти коаліції #ГромадськаПрефектура.
Координатор коаліції та директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» Михайло Золотухін так прокоментував висновки громадського аудиту:
«Без оптимізації мережі освітніх закладів Березанської громади не матиме шансів не тільки на соціально-економічний розвиток а опиниться на межі виживання. Найбільш болючою ланкою є освіта у Ташинському окрузі. Вітаємо перші громадські слухання, що заплановані на 6 травня 2021р. у с. Прогресівка.
Маємо три доведені громадським аудитом аргументи та факти:
По — перше, Маємо останні два роки навантаження на місцевий бюджет майже 70 %.
По – друге, Малокомплектні школи та дитячі садочки перетворюються з закладів освіти в заклади працевлаштування освітян. Березанська селищна рада має прийняти рішення щодо створення, перепрофілювання розвитку комунальних початкових шкіл, гімназій та матиме право на освітню субвенцію;
По — третє, Держава також не збирається утримувати таку місцеву освіту. З 1.09.2024р, вступає в силу норма про трирівневу систему загально-середньої освіти (початковій 1-4 класи, базовий 5-9 класи, профільний 10-12 класи рівні).
І умовою отримання цієї субвенції є реформування органами місцевого самоврядування системи освіти. Початкові школи і гімназії можуть бути створено сільрадою.»
Саме для долання згаданих виклики громадські префекти запропонували наступні два кроки:
По – перше, з метою формування нової трирівневневої системи загальної середньої освіти Коблівської сільської ради 01.09.2024 року сформувати Дорожню карту оптимізації мережі закладів загальної середньої освіти на 2021-2024 роки (відповідно до вимог ЗУ «Про освіту» та ст. 32 і прикінцевих положень «Про повну загальну середню освіту»).
По — друге, з метою оптимізації витрат коштів місцевого бюджету, з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожною дитиною якісної дошкільної освіти рекомендуємо раді провести прогресівські громадські слухання на якому освітяне, громадськість і представники місцевого самоврядування сприймуть рекомендації аудиту.
Довідка про болючі проблеми системи освіти на прикладі у с Прогресівка.
- Освітні послуги у ЗЗСО
Проблема малокомплектності шкіл. За індексами наповненості (3,33) та навантаження (2,92 учнів) на одного вчителя школа займає останнє 11-е місто серед ЗЗСО Березанської селищної громади
У Прогресівському ЗЗСО І-ІІ ступенів навчаються за індивідуальною формою навчання 24 здобувача освіти. Тільки 7 клас має 5 учнів. Всі інші класи мають 3- 4 учні, що унеможливлює формування класу згідно вимог ЗУ «Про повну загально-середню освіту. У школі працює 8 педагогічних працівників, з них 2 пенсійного віку.
А саме дві діаграми:
Загалом, проаналізувавши завантаженість вчителя у школах громади, видно величезну диспропорцію в таких закладах. У середньому в країнах ЄС на одного вчителя припадає 16 учнів. В Україні цей показник дорівнює 9 учням.
Мова йде про оптимізацію мережі навчальних закладів, мета якої не в тому, щоб перекрити дітям доступ до отримання знань, а насамперед у тому, щоб дати школярам порівняно належні умови для навчання — тобто школу, в якій є теплий клас, нормальна їдальня, спортивна зала і головне – високий рівень освіти.
Адже не можна надати якісної освіти у школі, де навчаються кілька дітей, чи розпорошувати бюджетні кошти, виділені на освітянську галузь, на утримання кількох неповних шкіл. Перед громадою постає болючий вибір:
Або самім утримувати ці школи (за опалення, електроенергію та зарплати технічного персоналу громада платить із власного бюджету);
Або перевести дітей до більших шкіл та забезпечити там кращі умови навчання завдяки вивільненим коштам.
Різниця між річною вартістю навчання дитини у середньому та у малозаповненому класі сягає кілька десятків тисяч гривень: незалежно від кількості учнів, громада сплачує зі свого бюджету однакові кошти за опалення, електроенергію, воду і роботу технічного персоналу.
Чим меньше учнів — тім більша частка цих витрат припадає на кожного з них. Так за вартістю навчання одного учня (67 тис грн.) прогресівська школа є найдорожча і займає перше місце з 11 ти.
Для платника податків освітня послуга у прогресівської школі майже у 2,5 рази дорожче ніж 25 тис грн. Березанському ЗЗСО. А саме:
І питання не лише у коштах, але й якості освіти, яку отримують учні таких шкіл.
Напівпорожні школи у селах суттєво програють: у них зазвичай немає новітнього обладнання, бракує професійних вмотивованих учителів, одна людина викладає одразу декілька предметів. У Прогресівському ЗЗСО 5 предметів викладаються не за фахом.
- Освітні послуги у дитячих садках
Показник наповнюваності Прогресівського ДНЗ «Джерельце» є незмінно низьким. Протягом трьох років кількість дітей, які відвідували заклад дошкільної освіти лише зменшувалася (2018 рік -8 дітей, 2019рік- 6 дітей, 2020 рік -4 дитини), що свідчить про низький соціальний попит громади села на освітні послуги.
У 2020-2021р ДНЗ «Джерельце має останнє 12-те місто у громаді по навантаженню малечі на одного вихователя та наповненості ДНЗ. А саме:
Крім того, ДНЗ «Джерельце» працюючи тільки 3-4 години на день, не забезпечує організацію харчування для малечі.
Саме тому з метою забезпечення реалізації гарантій права на здобуття кожною дитиною якісної дошкільної освіти #ГромадськаПрефектура рекомендувала виконавчим органами селищній ради провести комплекс заходів щодо:
– ліквідації короткотривалого Прогресівського ДНЗ «Джерельце»,
– організації процесу підвезення дітей до Ташинського ДНЗ «Сонечко», що матиме 8-годинний режим роботи та організацією харчування.
Також, відповідно до вимог ЗУ «Про освіту» для учнів та педагогічних працівників Прогресівського ЗЗСО буде потрібно організувати регулярне безкоштовне підвезення до Ташинського ЗЗСО та в зворотному напрямку. А відстань 7 км. дасть змогу їм не витрачати багато часу на дорогу.
Нагадаємо, що груднева серія нарад порозуміння http://frgn.mk.ua/?p=12067 щодо рекомендацій громадського аудиту відбулось в усіх округах Березанвської громади. Реліз наради у Ташино http://frgn.mk.ua/?p=11981.
Прес — служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва».
Громадській аулит проведено в рамках проекту «Добра освіта у гармонійних громадах Березанщини», що реалізується ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» за підтримки МФ «Відродження» та при партнерстві з ГО «ЕКО. Березань», Березанською районною радою та виконкомами Березанської, Коблівської ОТГ та Миколаївським місцевим центром ПВПД в рамках діяльності Мережі із розвитку місцевої демократії та коаліції #ГромадськаПрефектура.
Метою проекту є підвищення спроможності місцевого самоврядування для створення дієвої системи з надання якісних публічних послуг у закладах дошкільної та загальної освіти на основі застосування механізмів місцевої демократії та медіації для досягнення ясності та порозуміння представників периферії та адміністративних центрів 2-х ОТГ Березанщини.