Саме таки рекомендації з прозорості, підзвітності та ефективності муніципальних управлінських послуг за результатами «Моніторингу використання бюджетних коштів і благодійних внесків у міських загальноосвітніх школах надала коаліція #ГромадськаПрефектура місцевим посадовцям і депутатам.
А саме, основні рекомендації моніторингу:
- Забезпечити уніфіковану подачу фінансової звітності на сайтах навчальних закладів у повному обсязі та у машинозчитуваному форматі. Це є основою для прозорого використання публічних фінансів та довіри благодійників.
- Усунути ризики подвійного фінансування однакових заходів за бюджетні кошти та за кошти благодійної допомоги;
- Розглядати благодійні внески, як допоміжний, але не основний інструмент створення матеріально-технічної бази закладу.
Ці рекомендації були направлені ГО «Учбово-методичний центр захисту прав людини» ( NGO HRTC) відповідним листом з аналітичною запискою моніторингу та погоджені учасниками підсумкового лютневого вебінару коаліції та березневого круглого столу на тему «Прозорі шкільні бюджети Миколаєва 2020» .
Розгляд результатів моніторингу разом з 5-ю моніторингами громадських префектів заплановано на найближчому квітневому засіданні Експертно-громадської ради виконавчого комітету Миколаївської міської ради.
«..Дослідження проведено з метою підвищення ефективності використання бюджетних коштів шляхом забезпечення прозорості, підзвітності та спрямованості на результат, відповідно до вимог національного законодавства України. Це вимагає Ст 20, Ст. 28 бюджетного кодексу України та відповідний пакет нормативно-правових пктів центральних органів виконавчої влади.
Об’єктом дослідження є система формування і виконання заходів, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів (2019р) та за рахунок коштів благодійних внесків.
Гіпотези дослідження:
- Наявність факторів подвійного фінансування однакових заходів за кошти міського бюджетів і за кошти благодійних внесків.
- Наявність факторів фінансування заходів виключно за кошти благодійних внесків без залучення або з мінімальним залученням бюджетного фінансування (без включення цих заходів в клопотання та бюджетні запити)…»
– так коментує спрямованість моніторингу керівник освітнього напрямку коаліції та директор ГО HRTC Борис Кудар.
«….А для порівняльного аналізу ми обрали заходи , що виконані як за бюджетні кошти так і приватних пожертв на діяльність семи загальноосвітніх навчальних закладів міста Миколаєва. А саме : Миколаївських ЗОШ І-ІІІ ступенів № 1. №11, №19; гімназії №2; економічного ліцею № 2; Морського ліцею; Академії дитячої творчості.
Саме вони є розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та здійснюють ведення бухгалтерського обліку самостійно. Решта загальноосвітніх навчальних закладів міста Миколаєва обслуговується централізованою бухгалтерією при управлінні освіти Миколаївської міської ради….» –
- додає експерт проекту, громадський префект Ганна Кашуба:
«..Протягом січня – лютого 2020 р на основі відповіді виконавчого комітету Миколаївської міської ради від 28.12.2019 №7238/02.02.01-40/14/19 ми перевірили згадані гіпотези, зробив порівняльний аналіз заходів, виконаних за кошти благодійної допомоги та за бюджетні кошти у 2019-му році 7-ми загальноосвітніх навчальних закладів міста.
Також проведено відповідний аналіз:
-
- бюджетних запитів головних розпорядників бюджетних коштів на 2019;
- клопотань включення до бюджетного запиту;
- дефектних актів в розрізі навчальних закладів, які увійшли в пул дослідження…».
Попередні висновки дослідження:
По-перше, Фінансова звітність подана на сайтах майже всіх навчальних закладів не в повному обсязі та у різних форматах. Таким чином, неможливо провести якісне дослідження на основі інформації з відкритих джерел;
По- друге, Є ознаки щорічного фінансування деяких заходів виключно за рахунок коштів благодійних внесків без включення цих заходів в клопотання та бюджетні запити. Наприклад, в Миколаївській гімназії №2 це – заходи з комп’ютеризації, навчально-методична робота, господарчі потреби, послуги охорони, закупівля очищеної води та послуги «гімназія онлайн» https://gymnasiya2.org.ua/blogs.html.
По-третє, Є ознаки подвійного фінансування однакових заходів за бюджетні кошти і за кошти благодійної допомоги. Наприклад, на основі порівняльного аналізу даних бюджетних запитів та клопотань на 2019 рік та інформації у відкритих джерелах про благодійні внески, ознаки і ризики подвійного фінансування мають місце.:На приклад ситуація у двох розпорядників бюджетних коштів:
(1). В МЗОШ №1 імені Олега Ольжича
При проведенні ремонтних робіт; закупівлі будівельних матеріалів; закупівлі меблів і обладнання; закупівлі господарчих товарів і матеріалів:
- проведення ремонтних робіт та закупівлі будівельних матеріалів:
За бюджетний період 2019 р. з міського бюджету виділено коштів на закупівлю будівельних товарів на суму 44122,49грн.
В той же період за кошти благодійних внесків були проведені наступні заходи:
- Ремонт трубопроводу – 1515,00грн;
- Ремонт дверей – 852,00 грн;
- закупівля будівельних матерів -1924,00грн.
- закупівля меблів та обладнання:
За бюджетний період 2019 р. з міського та державного бюджету виділено коштів на закупівлю меблів на суму 257064,00 грн. В той же період, за кошти благодійних внесків були закуплено меблі на суму 11672,00 грн
- закупівля господарчих товарів та матеріалів:
За бюджетний період 2019 р. з міського бюджету виділено коштів на закупівлю господарських товарів на суму 9288,00 грн.
В той же період за кошти благодійних внесків були закуплені господарські матеріали на суму 572,00 грн
http://mzoch1-olzhich.ucoz.ua/index/finansovi_zviti/0-26
http://mzoch1-olzhich.ucoz.ua/index/0-27.
(2). В Академії дитячої творчості
При закупівлі будівельних інструментів, оргтехніки, а також спеціального обладнання та інструменту:
– закупівля меблів:
За бюджетний період 2019 р. з міського та з державного бюджету виділено коштів на закупівлю меблів НУШ на суму 129600,00 грн.
В той же період за кошти благодійних внесків були закуплені меблі на суму 138113,00 грн;
– закупівля обладнання та матеріалів :
За бюджетний період 2019 р. з міського та державного бюджету виділено коштів на закупівлю учбового обладнання та матеріалів для НУШ на суму 53307,00 грн.
В той же період за кошти благодійних внесків були закуплені матеріали для оформлення школи на суму 27171,82 грн.
http://artacademy.org.ua/index/bukhgalterija/0-67
Є ознаки щорічного фінансування деяких заходів виключно за рахунок коштів благодійних внесків без включення цих заходів в клопотання та бюджетні запити:
Прес- служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» — координатора коаліції #ГромадськаПрефектура.
Громадській аудит проведено в рамках проекту, що реалізує HRTC за підтримки Фонду розвитку міста Миколаєва за кошти NED (Вашингтон, США) та у склади коаліції #ГромадськаПрефектура.
Коуч супровід #ГромадськаПрефектура здійснює ФРММ в рамках проекту «Громадська префектура для ефективності місцевих бюджетів» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольств США в України