Адміністративно-територіальний устрій (АТУ) — поділ території країни на окремі частини — адміністративно-територіальні одиниці, в яких утворю-ються і функціонують органи державної влади та органи місцевого самовряду-вання. В основі АТУ України знаходяться спроможні територіальні громади — це територіальні громади сіл, селищ, міст, які здатні самостійно або через відповідні органи місцевого самоврядування забезпечити належний рівень надання публічних послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, з урахуванням кадрових ресурсів, фінансового забезпечення та розвитку інфраструктури відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Актуальність реконфігурації АТУ Донецької, Запорізької, Луганської, Харківської й Херсонської областей, території яких деокуповані або наразі тимчасового окуповані, обумовлена тим, що ці території найбільше відчули негативні наслідки війни через знищення або пошкодження значної частини виробничої, транспортної, житлової та соціальної інфраструктури, порушення логістичних зв’язків між громадами та обласними центрами, відтік та загибель населення, особливо працездатного, замінування територій, що унеможлив-лює функціонування органів місцевого самоврядування (далі – ОМС) та надання публічних послуг. Ці регіони є прилеглими до кордонів РФ і зон бойових дій, що обумовлює високу ймовірність повторних атак та подальше зниження економічного потенціалу територій через руйнування економічних зв’язків і потребує реконфігурації адміністративно-територіального устрою цих областей з метою забезпечення належного рівня надання публічних послуг, зокрема у сфері освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства у повоєнний час.
У рамках проєкту «Формування концептуальних правових засад інституцій-ного відновлення Донбасу» у співпраці з ВГО «Асоціація сприяння самоорга-нізації населення», ГО «Центр політико-правових реформ», ГО «Громадська ініціатива Луганщини», ГО «Асоціація «Відродження та Розвиток» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у 2023 – 2024 роках було проведене дослідження АТУ Донецької та Луганської областей, в якому обґрунтовано доцільність та сценарії (оптимістичний та песимістичний) реконфігурації АТУ з використанням трьох критеріїв спроможності територіальних громад (на відміну від п’яти унормованих Методикою формування спроможних територіальних громад): чисельність населення, що проживатиме на території; чисельність учнів, що здобуватимуть освіту (онлайн або офлайн) в закладах загальної середньої освіти; частка працездатного населення. При цьому нівелювання фінансових критеріїв обумовлене тим, що територіальні громади, які будуть відновлюватись на зруйнованих та замінованих територіях, навряд чи зможуть самостійно наповнювати місцеві бюджети.
Безперечно, що навіть після завершення бойових дій та звільнення окупованих територій Запорізької, Харківської й Херсонської областей не гарантує повернення всіх мешканців та відновлення чисельності населення громад до довоєнного рівня. Водночас виникне гостра потреба у забезпеченні місцевого населення публічними послугами на теренах цих областей. Тому у цьому дослідженні спробували апробувати описаний підхід до визначення спроможних громад та районів у межах проєкту «Майбутнє українського Сходу» в Запорізькій, Харківській й Херсонській областях, провести оцінювання спроможності громад (районів) станом на 01.01.2022 року і 01.01.2025 року з метою визначення актуальності АТУ та розробки рекомендацій щодо його можливої реконфігурації.
Ознайомитись з бріфом дослідження.
Дослідження проведене в рамках проєкту «Формування концептуальних та правових засад ефективного повоєнного відновлення деокупованих територій України», який підтримується Міжнародним фондом «Відродження». Проєкт реалізується у співпраці ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення», ГО «Центр політико-правових реформ», ГО «Громадська ініціатива Луганщини» та ГО «Асоціація «Відродження та Розвиток».