На початку червня 2019 року Президент України Володимир Зеленський звільнив з посади голови Волинської ОДА Олександра Савченка. Пройшло більше місяця, але нового «губернатора» поки не призначено.
Хто б не зайняв цю посаду, важливо, щоб новопризначений голова облдержадміністрації був відкритий до співпраці з громадським сектором. Якою має бути ця співпраця? – Можна довго дискутувати над цим питанням, але краще згадати резолюцію Волинь NGO Форуму «Можливості впливу громадського сектору на місцеві реформи», що відбувся 7 грудня 2018 року в Луцьку та був організований Волинським Інститутом Права за підтримки ПРООН в Україні та фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.
Саме в цьому документі зазначено рекомендації до виконавчих органів влади Волині, втілення яких, сприятиме запровадженню системної взаємодії між владою та громадою у процесі здійснення реформ. А саме:
- Посилити роботу із впровадження Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні на 2016 – 2020 роки у Волинській області, через:
- залучення інститутів громадянського суспільства до напрацювання, обговорення та впровадження плану заходів щодо реалізації Національної стратегії у Волинській області;
- організувати публічну зустріч членів Координаційної ради, яка створена для реалізації плану реалізації національної стратегії розвитку громадянського суспільства у Волинській області із представниками інститутів громадянського суспільства. Така зустріч дасть можливість обговорити спільні завдання щодо розвитку громадянського суспільства в регіоні.
- Забезпечити проведення конкурсного відбору проектів інститутів громадянського суспільства для виконання за рахунок бюджетних коштів на основі пріоритетів, вироблених за участю громадськості. До речі, до 16 серпня приймаються заявки на конкурс проектів громадських організацій, який оголосив відділ з питань внутрішньої політики Волинської ОДА.
- Запровадити практики закупівлі соціальних та інших суспільно значущих послуг через соціальне замовлення та забезпечення рівного доступу інститутів громадянського суспільства та бюджетних установ до цих послуг за рахунок бюджетних коштів. Для цього важливо провести попередні консультації із фаховим громадським середовищем для напрацювання пріоритетних тем.
- Надавати систематичну методичну, консультативну та організаційну допомогу фахівцям органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань взаємодії з інститутами громадянського суспільства. Бачимо потребу у проведенні не менше ніж один раз у квартал спільних навчальних заходів з питань побудови взаємодії та співпраці.
Окрім Волинської ОДА, в резолюціє є рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо покращення співпраці з НГО. Зокрема:
- Активізувати роботу із розробки, затвердження та реалізації цільових програм підтримки розвитку громадського сектору. При цьому важливо, щоб напрацювання таких програм відбувалось у співпраці із місцевими активістами, що суттєво підвищить ефективність програм та розвиватиме партнерство. Запровадити у цільових місцевих програмах щорічний конкурс проектів для громадських організацій на вирішення соціальних проблем.
- Ініціювати та підтримувати партнерство у соціальних проектах (можливі форми партнерства: підготовка спільних проектів, надання листів-підтримки чи листів-рекомендацій, забезпечення частки фінансування для проекту, інше). При цьому, важливо ініціювати систематичні навчання із надання навик проектного менеджменту для активних членів територіальної громади.
- Запровадити практики фахових консультацій та партнерства через створення консультаційно-дорадчих органів (громадські ради, молодіжні ради, ради підприємців та інше).
- Запровадити бюджет участі, як практику впровадження демократичного процесу, який надає можливість кожному жителю брати участь в розподілі коштів місцевого бюджету через створення проектів для покращення міста/ОТГ та/або голосування за них.
- Посилити роботу із забезпечення використання інструментів місцевої демократії, для забезпечення включення населення у процеси прийняття рішень через розробку Статуту територіальної громади та Положень, які регулюються використання інструментів громадської участі (Положення про місцеву ініціативу, Положення про загальні збори, Положення про громадські слухання, Положення про консультативне опитування, Положення про органи самоорганізації населення та ін. Положень, котрі регулюватимуть процедури використання інструментів громадської участі.
- Запровадити практики системного навчання членів територіальної громади для популяризації та надання навик використання інструментів місцевої демократії.
Чому в середині літа варто згадати про рекомендації, які були розроблені під час форуму в грудні 2018? В умовах відсутності голови Волинської ОДА та в очікуванні місцевих виборів важливо, щоб ті, хто претендують на ці посади були готові до співпраці з громадським сектором не на словах, а на ділі. Втілення цих рекомендацій в життя однозначно покращить таку співпрацю і надасть їй нової, кращої якості.