Отримання фінансової незалежності і самостійності об’єднаними територіальними громадами (ОТГ ) висуває вимоги ефективного використання ними власних бюджетних коштів. Утримання сільських шкіл – ремонти, опалення, зарплата вчителів і обслуговуючого персоналу – повністю лягло на витратну частину бюджетів ОТГ і займає їхню левову частку.
Як можна оптимізувати витрати на сільську освіту, при цьому підвищивши її якість, обговорювали учасники семінару «Ефективне управління освітою в громадах», який відбувся у м. Хмельницький 19-20 січня 2018 р. Учасниками семінару стали представники громадських організацій, які займаються питаннями розвитку ОТГ.
Ще більш важливим за економічний аспект розвитку сільської освіти, є аспект громадський: «немає школи – немає села». Саме таким гаслом можна охарактеризувати ставлення селян до необхідності проведення освітньої реформи. Закриття сільської школи здебільшого може викликати тільки негативні асоціації у місцевих жителів. Разом з тим усвідомлення проблем сучасної української сільської освіти, головною з яких є дуже низька якість знань школярів, спонукає сільські громади шукати шляхи реформ. Яким чином новоствореним громадам вирішувати комплексну проблему реформування сільської освіти – на це складне питання намагалися дати відповіді доповідачі семінару.
Питання якості освіти, зокрема порівняння якості освіти у містах та у сільській місцевості, аналіз факторів, які впливають на якість освіти, проблеми здачі ЗНО випускниками сільських шкіл, необхідність та шляхи реформування сільської освіти, окреслив у своєму виступі директор Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА Олег Фасоля. Як державний управлінець у сфері освіти доповідач основну увагу приділив діяльності департаменту освіти і науки у справі підтримки освітньої реформи у новостворених громадах.
Фото 1. Доповідь Олега Фасолі
Безпосередньо методиці реформування сільської освіти був присвячений виступ експерта шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» АйдераСеїтосманова під назвою «Від створення управління до оптимізації. Стратегія створення регіональних команд в сфері освіти».
Олег Фасоля і АйдерСеїтосманов є співавторами видання «Нова школа у нових громадах», яке є першим в Україні посібником з ефективного управління освітою в об’єднаних територіальних громадах. Друковане видання було презентовано учасникам семінару. Видання цього посібника, який містить напрацьовані громадськими організаціями методики оптимізації освіти, здійснено в рамках шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні».
Також учасникам семінару було презентовано електронний ресурс «Кращі практики управління освітою в громадах», який містить відповідні тематичні матеріали. Цей ресурс має стати комунікаційною платформою для вирішення питань реформ шкільної освіти в об’єднаних громадах. Ресурс містить інформацію про створення органу управління у новій громаді, організацію методичного супроводу і позашкільної роботи, методики розробки плану оптимізації загальноосвітніх навчальних закладів, організації господарської діяльності школи, інші методичні матеріали. Усі зацікавлені сторони процесу реформ освіти в об’єднаних громадах можуть безкоштовно отримати доступ до матеріалів ресурсу.
Родзинкою семінару стала виїзна сесія у смт Дунаївці Хмельницької області, яке є центром Дунаєвецької селищної територіальної громади. «Практика ефективного управління освітою в громаді» – це тема доповіді Володимира Колісника, начальника управління освіти Дунаєвецької міської ради.
Володимир Колісник поділився з учасниками семінару досвідом оптимізації системи шкільної освіти, досягнутими результатами. При цьому кількісне скорочення навчальних закладів в громаді призвело до підвищення якості освіти, зниженню витрат на освіту з бюджету ОТГ, дало можливість спрямувати вивільнені кошти на розширення кількості і підвищення якості освітніх послуг. Цікавим для учасників семінару став досвід управління освіти звикористання будівель закритих шкіл для інших адміністративних та соціальних потреб громади, вирішення господарських питань, організації культурно-виховної роботи (гуртки, творчі колективи). Окремої уваги заслуговує досвід організації шкільних перевезень. У зв’язку з актуальністю шкільних перевезень постало питання якісних доріг між населеними пунктами громади, оскільки саме якісні дороги – один з найважливіших факторів безпеки школярів, важлива складова розвитку громади у цілому.
Фото 2. Володимир Колісник розповідає про оптимізацію шкільних перевезень
Особливо цікавим є успішний досвід Дунаєвецької ОТГ в організації методичного забезпечення сільської освіти.Експерти з оптимізації системи освіти вказують саме на стан методичної служби, як на головний індикатор успішності реформ. Збудована в Дунаївцях система методичного забезпечення підвищила рівень методичної роботи у школах громади, забезпечила вищий дохід вчителям-методистам, дозволила продавати методичні послуги сусіднім селищним громадам. Успішність реформи шкільної освіти в Дунаєвецькій ОТГ підтверджують вищі бали ЗНО випускників, успішна участь учнів в освітніх олімпіадах, активна участь місцевих школярів у Малій академії наук.
Учасники семінару взяли участь у рольовій грі «Починаємо оптимізацію», завданням якої було, використовуючи реальні дані, розробити сценарії оптимізації системи шкільної освіти територіальної громади.
У семінарі взяли участь й представники ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» (ФРММ), яка, як учасник всеукраїнської мережі «Ресурсних центрів розвитку місцевої демократії» готова допомогти ОТГ уникнути помилок при розбудові системи освіти, що сприятиме нівелюванню різниці в якості освіти між селом та містом/селищем. Тобто здобуті на семінарі бачення і методики процесу реформування шкільної освіти в ОТГ будуть використані для прискорення процесу оптимізації шкільної освіти в ОТГ Миколаївської області.
Запрошуємо ОТГ Миколаївщини до співпраці з ФРММ – учасником всеукраїнської мережі «Ресурсних центрів сприяння місцевої демократії» !
Прес-служба ГО «Фонд розвитку м Миколаєва»(ФРММ)
_____________________________________________________________________
Захід проведено Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація сприяння самоорганізації населення» в межах проекту «Посилення спроможності міжрегіональної мережі громадських організацій із розвитку місцевої демократії», який реалізується за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», а також за експертною допомогою Департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА, Дунаєвецької міської громаді і проекту SKL International «Підтримка децентралізації в Україні».