15 серпня 2017 року у Чернігові пройшов четвертий круглий стіл в рамках обговорення проблематики ефективного використання коштів ДФРР регіонами України.
Круглий стіл організовано за підтримки Фонду «Відродження».
На розгляд представників органів місцевого самоврядування, обласної державної адміністрації, обласної ради, районних державних адміністрацій, громадських організацій були винесені результати дослідження «Аналіз ефективності державної підтримки проектів регіонального розвитку».
Олександра Калашнікова – аналітик Асоціації в своїй доповіді сконцентрувалась на виявлених під час дослідження проблемах, які характерні для всіх п’яти регіонів та для Одеської області, зокрема. Серед яких були названі наступні:
- відсутність чітких критеріїв до відбору членів регіональних комісій оцінки проектів розвитку за кошти ДФРР;
- загроза політизації процесу відбору проектів через введення народних депутатів до складу Міжвідомчої комісії з розгляду інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку;
- низька якість проектних заявок, які претендують на фінансування за рахунок ДФРР;
- складності у реалізації проектів через надходження коштів у 2 півріччі;
- в окремих регіонах виявлені проблеми зі звітністю по реалізованих проектах на сайті ДФРР.
Регіональний експерт проекту Римма Олексієнко вважає, що основні фактори, які перешкоджають ефективному використанню коштів ДФРР в Чернігівському регіоні є низька якість проектних заявок. Були зафіксовані випадки, коли заявники на сайт ДФРР завантажують лише назву проекту, без опису проблеми, бюджетів та інших необхідних даних. Також, на її думку, варто розглянути пропозицію щодо введення відповідальності членів комісії за голосування, оскільки зафіксовані випадки, коли проектні пропозиції, які навіть не містять бюджетів отримали максимальну кількість балів та були відібрані.
Ірина Помеленко, начальник відділу регіонального розвитку та інфраструктури Департаменту економічного розвитку в продовження теми щодо відповідальності членів конкурсної комісії запропонувала розробити критерії до відбору членів комісії. На її думку, розглядати проекти повинні кваліфіковані спеціалісти з економічних, соціальних питань та експерти з регіонального розвитку.
Щодо низької якості заявок, вона зазначила, що ОДА та РДА на постійній основі проводять тренінги та навчальні заходи, на які запрошують потенційних заявників. Але, на жаль, рівень зацікавлення до заходів низький та якість заявок тих громад, які відвідують заходи, залишається незадовільним. На її думку, перспективний є створення Агенцій регіонального розвитку, які допомагатимуть громадам у написанні проектів.
Олександра Підгорний голова правління Чернігівського Центру Прав Людини зазначив, що органам влади доцільно звертатись до громадських організацій, які можуть надати кваліфіковану допомогу в обґрунтуванні важливості проектів розвитку, які подаються на ДФРР.
Представник Центру підвищення кваліфікації кадрів в Чернігівській області Володимир Бойко вважає, що проекти розвитку за рахунок ДФРР мають концептуально вписуватись в стратегічні цілі розвитку області та об’єднаних громад, поки що вони не достатньо взаємозв’язані. Для цього, на його думку, необхідно забезпечити баланс «твердих» та «м’яких» проектів, що подаються на ДФРР. Громадам варто передбачати більше пропозицій, направлених на розвиток людського капіталу.
Начальник відділу економічного розвитку та інвестицій ради Сновської ОТГ Ганна Гукун поділилась досвідом громади щодо підвищення якості проектних пропозицій. На її думку, приклад Сновської ОТГ доводить ефективність навчання проектному менеджменту окремих співробітників. Завдяки введенню в штат такого спеціаліста та послідовному його навчанню, підготовлені цього року проекти були підтримані конкурсною комісією.
В результаті обговорення експерти Асоціації запропонували рекомендації до Кабінету Міністрів України щодо розробки та запровадження критеріїв відбору членів регіональної конкурсної комісії а також для заявників на конкурс ДФРР щодо подовження терміну реалізації масштабних проектів ДФРР до 2-х років з метою вирішення проблеми невчасного освоєння коштів протягом одного бюджетного року.