У місті Любліні 5-6 червня проходив 4 Форум практиків партиципації участь у якому взяли працівники польських муніципалітетів, неурядових організацій, активісти із усієї Польщі, а також представники України. Зокрема, Дніпра, Кривого Рогу, Луцька, Львова, Івано-Франківська, Рівного та Харкова.
Президент міста, Кшиштоф Жук, відкрив форум та розповів про давню традицію місцевого самоврядування у Любліні. Так, цього року місто святкує 700-річчя надання йому Магдебурзького права. У місті вже четвертий рік поспіль діє громадський бюджет. Люблін є своєрідним мостом між Україною та Європою та має багато міст побратимів в Україні, з якими часто відбувається обмін досвідом, здійснюється реалізація спільних проектів.
Куба Вигнанський під час виступу зауважив, що сьогодні Європа стоїть перед новими викликами, що стосуються демократії. Питання: де починається і закінчується демократія? Було продемонстроване фото на якому зображені: поліцейський, молода дівчина-пластунка та агресивно налаштований молодий хлопець.
Однією із ключових тез стало те, що особи які працюють у сфері розвитку демократії, партиципації мають працювати із різними соціальними групами. Важливо продукувати нові інструменти громадської участі у відповідності до сучасних реаліїв. Потрібно розуміти пасивну, активну поведінку різних соціальних груп і пропонувати, втілювати ідеї – як цю енергію спрямовувати у правильне русло для розвитку, а не деструкції.
Особливістю цього Форуму стало те, що учасники не просто слухали лекторів, а мали можливість вільно ставити питання, надавати пропозиції, виловлювати проблеми громади у якій вони працюють, проживають. Усі заходи форуму були спрямовані у практичному напрямку.
Для учасників були організовані: сесії, майстер класи, калейдоскоп з питань партипаційного бюджету, громадського простору, ревіталізації, різноманіття (тобто різні форми та сфери громадської участі).
Про бюджет участі і різноманіття
Якщо в Україні бюджет участі розпочали лише впроваджувати, то у Польщі мешканці вже на протязі декількох останніх років активно його використовують. Під час сесії щодо проблем функціонування цього механізму учасники назвали найбільшу кількість конфліктних ситуацій, які виникають на початковому етапі запровадження бюджету участі та на стадії його завершення. До конфліктних ситуацій віднесено і те, що в більшості виграють шкільні проекти. Хоча є й інші актуальні потреби та якісно підготовлені проектні пропозиції. У ході дискусії учасники, як один із варіантів подолання цього конфлікту запропонували окремо виділити шкільні проекти.
Сесія «різноманіття» була присвячена різним інноваційним формам залучення мешканців до життя міста. Загалом, бюджет участі із різноманіттям є пов’язаний, оскільки на його основі можна отримати ресурси для спільного вирішення потреб населеного пункту чи його окремих частин.
Наприклад, у Польщі було побудовано спільно із біженцями дошкільний заклад. Таким чином переселенці мали можливість інтегруватися в громаду. Також, як приклад, наведено Інтернет-проект (сайт) на якому жителі можуть реєструватися і зазначити теми життя міста, з яких вони бажають брати участь у консультаціях, які проводить влада. На вказані електронні адреси проводиться розсилка інформації про актуальні заходи.
Висновок для України
Побудова демократичного суспільства залежить від руху на зустріч влади, неурядових організацій, активістів та жителів. Важливо, щоб ці сектори були партнерами, а не конкурентами чи ворогуючими таборами. А для цього необхідне розуміння для чого це робити, який має бути результат, що мають робити влада, неурядові організації, активісти, жителі. Україна у зв’язку із стартом реформ має чудову можливість імплементувати кращі практики громадської участі, без якої реформувати державу і вивести на європейський рівень фактично не можливо.
Марія Дзюпин, аналітик Асоціації сприяння самоорганізації населення