Робоча група із напрацювання змін до Статуту міста Луцька розробила проект Положення про громадські слухання. Учасники групи оприлюднюють його для публічного обговорення усіма зацікавленими громадянами.
Закон України “Про місцеве самоврядування” визначає інструменти для взаємодії членів територіальної громади та влади. Так, зокрема ст. 13 Закону говорить про те, що територіальна громада має право зустрічатися з депутатами відповідної ради та посадовими особами місцевого самоврядування, під час яких члени територіальної громади можуть заслуховувати їх, порушувати питання та вносити пропозиції щодо питань місцевого значення, що належать до відання місцевого самоврядування.
Сам інструмент громадських слухань передбачений також Статутом міста Луцька. Втім, не існує чіткого порядку його реалізації. Саме для цього і було створене окреме положення, яке забезпечує якісніше та чіткіше застосування громадських слухань лучанами.
Отож, якщо раніше ініціювати громадські слухання згідно Статуту міста міг міський голова, міська рада, члени громади та виконком, то згідно проекту положення додається ще один суб`єкт – орган самоорганізації населення (квартальний, вуличний комітет тощо).
Крім того, у чинній редакції Статуту передбачено 500 підписів мешканців Луцька для скликання громадських слухань. Члени ж робочої групи пропонують зменшити цей бар’єр до 300. Також у Положенні передбачили можливість збору підписів не тільки класичним шляхом, а й з допомогою сервісу Електронних петицій.
Термін збору підписів у нинішньому Статуті не врегульований. У проекті Положення йдеться про те, що ініціатори самі визначають строки збору підписів. Єдина умова – звернення про організацію слухань разом із підписами громадян має бути подано до міської ради не пізніше ніж за 8 днів до дня проведення слухань. Що ж до терміну збору підписів під електронними петиціями, то він передбачений положенням про них і на сьогодні становить 14 днів.
Також положення конкретизує, що саме має бути темою громадських слухань. Статут передбачає лише загальне поняття теми слухань – проблеми або заходи, які збирається здійснити міська рада. У проекті Положення ж передбачено більш детальний перелік тем, на які можуть бути організовані громадські слухання.
Актуальності це уточнення набуває і в світлі прийнятого депутатами Луцької міської ради рішення про обов’язковість проведення громадських слухань перед затвердженням бюджету міста.
Проект Положення про громадські слухання пропонує чітко прописати, яким чином місцева влада може реагувати на пропозиції громадських слухань, а саме: взяти до уваги пропозиції та представити громаді план заходів та дій, спрямованих на реалізацію запропонованих рекомендацій. Якщо міська рада не братиме жодних рекомендацій до уваги – то повинна пояснити, причини такого рішення. Якщо ж влада готова взяти пропозиції частково до уваги, то повинна пояснити, які саме бере, і причини не звернення уваги на інші.
Крім того, робочою групою також напрацьовані відповідні зміни до ст. 27 Статуту територіальної громади м. Луцька “Громадські слухання”.
Проекти змін, що пропонуються, спрямовані на популяризацію та покращення якості реалізації цього інструменту прямої демократії.
Робоча група виникла восени цього року з ініціативи Волинського ресурсного центру розвитку місцевої демократії і складається із громадських активістів та депутатів Луцької міської ради від різних фракцій.
Перший результат роботи групи – розроблено проект Положення про громадські слухання, який був публічно презентований у листопаді. Після врахування зауважень та пропозицій, що лунали під час презентації проект Положення було доопрацьовано і цього тижня він буде поданий на розгляд сесії міської ради.
Проект внесення змін до Статуту міста