До Асоціації сприяння самоорганізації надійшло звернення від депутата одної селищної ради. Описана в ньому ситуація є досить поширеною.
“Наше селище має потужний гірничо-збагачувальний комбінат, один з найбільших елеваторів, продуктовий і речовий ринок, залізничну станцію, палац культури, стадіон, двохповерхова будівля для створення адміністративного центру, потужний кадровий потенціал та ін.
Селищна рада найпершою надіслала пропозиції щодо об’єднання з центром у селищі іншим радам, виконуючи всі вимоги Закону. Тобто інфраструктура і економічний потенціал і навіть ментальне відношення населення до такого вибору, а також інші чинники, на які посилається Методика створення спроможних громад, присутні в повній мірі.
Інші учасники можливої громади це доволі розвинуті сільські громади, але не мають фактично жодного пункту, які перераховані вище. Але ми дізналися згодом, що Перспективний план передбачає, що адміністративним центром цієї громади буде одне із сіл. Ні один із чиновників районної та обласної влади не зміг надати чіткої відповіді, на основі чого прийняте таке рішення, чим воно обґрунтоване, чому не змінюється, яка економічна доцільність і логічність зробленого вибору.
Всі спроби, а це і особисті зустрічі і надісланні листи з рішеннями органів місцевого самоврядування і т.д., не призвели до змін в Перспективному плані.
Що треба зробити, як і до кого потрібно звернутися, щоб ситуація була розглянута і селищна рада змогла хоча б надати на розгляд свої аргументи і спробувати змінити Перспективний план? В цьому конкретному випадку є одна відповідь – “нічого змінити не можна, вже все вирішено, ваші доводи нікого не цікавлять” і т.д.
Жителі селища вважають, що в майбутньому, вирішальним все ж таке буде Перспективний план і його параметри, тому вся громада селища на чолі з селищною радою прагнуть провести зміни згідно законодавства, методикам, і духу реформ місцевого самоврядування, сподіваються на розуміння і справедливість, на те що наша держава і влада дійсно йде шляхом реформ і демократії”.
Відповідає аналітик Асоціації сприяння самоорганізації населення Олександра Калашнікова:
Ситуація, яка склалась із Перспективним планом у Вашій області не є виключенням.
По-перше, виникає питання – чи погодилися сусідні сільські ради об’єднатись навколо вашого селища?Якщо ваша громада має принципову згоду сусідніх сіл, то вам необхідно разом із ними лобіювати саме таку конфігурацію об’єднання громад в Перспективний план формування спроможних громад області.
Розроблений обласною адміністрацією план ухвалюється обласною радою, тому є сенс звернутись до депутатів обласної ради і донести до них вашу позицію. Остаточно ухвалює Перспективний план області Кабінет міністрів України, тому, доцільно написати лист в Кабмін та Мінрегіон із обґрунтуванням вашого варіанту об’єднання.
У разі, якщо ваш селищний голова або депутати не змогли переконати сусідів в тому, що ваше селище є перспективним адміністративним центом, то навіть визначення вашої громади як центру в Перспективному плані не примусить сусідів приєднатись. Громади об’єднуються і поза Перспективним планом.
Головний принцип, за яким на сьогодні триває об’єднання – це добровільність. Тому, навіть якщо ваш населений пункт є таким, що відповідає характеристикам адміністративного центру, визначених Методикою формування спроможних територіальних громад, гарантій, що саме ваше селище стане центром, немає.
Принцип добровільності, а потім вже – спроможності громад та визначення потенційних центрів був головним при розробці Перспективного плану, наприклад, в Одеській області. Так для того, щоб запустити реформу в області, обласною адміністрацією та радою було прийнято рішення включати в другу редакцію плану лише ті громади, які виявили бажання об’єднатись.
Наприклад, селище Доброслав (колишнє Комінтернівське) Одеської області, яке є районним центром та має розвинену інфраструктуру пропонувала сусіднім селам об’єднатись, але ради села Красносілка та Свердлове відмовились від такої пропозиції та утворили власну об’єднану громаду.
Є багато питань до спроможності таких громад, які у процесі об’єднання керувались не економічною доцільністю, а принципом бажання/не бажання приєднуватись до конкретних населених пунктів. Але законодавець чітко зазначає, що процес об’єднання громад є добровільним та порушувати цей принцип органи державної влади не мають права.
Якщо всі населені пункти дійдуть самі згоди, що центром має бути ваше селище, займуть консолідовану позицію, тоді всім разом публічно треба домагатися зміни Перспективного плану. В крайньому випадку, можна об’єднатися поза планом, не отримавши при цьому кошти.