Для того, щоб громади нормально розвивалися та уникнули неконтрольованої «феодалізації» після реформи, необхідно приймати Статути територіальних громад та змінювати закони.
Про це на прес-конференції в УНІАН заявив Андрій Крупник, голова Асоціації сприяння самоорганізації населення:
«Статут – це «локальна конституція» для територіальної громади, де чітко закладені напрямки її економічного, соціального розвитку, деталізуються процедури взаємодії місцевої влади та мешканців, особливості врядування в громаді. Це дозволяє врахувати соціально-культурні та історичні фактори. Європейські міста та села живуть за власними статутами ще з часів середньовіччя».
Людмила Прокопечко, Комінтернівський селищний голова з Одеської області каже, що зараз громади, що об’єдналися, зупинилися розгублені, тамтешня влада фактично не знає, що робити далі. Це не сприяє тому, щоб інші громади подолали побоювання та також об’єднувалися.
«Необхідно створювати регулятивну базу для подальшого життя громад. Статутів громад у нас немає практично ні в кого, а ті у кого є, кажуть, що це просто переписаний закон».
Наразі Комінтерново планує розробити свій Статут на базі Модельного Статуту громади, який пропонує Асоціація сприяння самоорганізації населення.
Експерти Асоціації виявили, що зараз лише 18% громад в Україні на сьогодні мають свій Статут. Але і там, де статути прийняті, вони є часто декларативними. В них є норми, які неможливо виконати. Наприклад, щоб громадянам внести на розгляд міської ради якесь питання, у Львові та Харкові треба зібрати 10 000 підписів.
Олександр Чунаєв, член Громадської ради при КМДА, керівник Ресурсного центру з розвитку місцевої демократії у м. Києві вважає, що Статут міста Києва також далекий від досконалості. При цьому обґрунтовані пропозиції щодо його змін, ініційовані громадськістю, були проігноровані Київрадою минулого скликання.
Статути доповняють та деталізують норми законів. Але і законодавство в сфері місцевої демократії також дуже слабке. Немає а ні закону щодо місцевих референдумів, а ні закону щодо проведення загальних зборів мешканців, а діючий Закон про органи самоорганізації населення давно потребує докорінних змін.
«Щодо останніх двох все ж наразі з’явилася надія у зв’язку з тим, що профільний Комітет Верховної Ради 11 листопада схвалив відповідні законопроекти №2466 та 2467, розроблені нашою Асоціацією», каже Андрій Крупник.
Довідка: Згідно дослідженню Фонду “Демократичні ініціативи”, 28% опитаних очікують, що внаслідок децентралізації з’являться нові можливості для контролю місцевої влади громадою. Відповідаючи на запитання, що дасть децентралізація влади, 24% очікують, що на місцях можуть з’явитися “князьки”, які не будуть ніким контрольовані.