Асоціація сприяння самоорганізації населення підготувала лист зі зверненням Президенту України Петру Порошенко та народним депутатам України стосовно питання внесення змін до Конституції України.
Запрошуємо вас підтримати ініціативу та долучитись до звернення!
Відкритий лист
Шановний пане Президенте!
Звертаємось до Вас як до гаранта Конституції, прав і свобод жителів України.
Шановні народні депутати України!
Звертаємось до вас як до творців нової Конституції як основи для розбудови нової української демократичної, соціальної, правової держави.
У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)», напрацьований Конституційною комісією (реєстр. №2217а від 01.07.2015). Цей законопроект визначено як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.
Українське суспільство дійсно вимагає якісних, глибинних та системних змін у сфері відносин між владою та її першоджерелом – громадою. І пропоновані зміни до Конституції, як зазначено у Пояснювальній записці, мають на меті забезпечити подальший розвиток в України як демократичної, соціальної та правової держави.
Відомо, що Революція Гідності відбулась через неповагу влади до людей, неврахування їхніх потреб та очікувань. Ця Революція сталась, значною мірою, і через відсутність в державі належних механізмів вираження інтересів громадян та донесення їх до влади.
Ратифікувавши Угоду про асоціацію з ЄС, Україна отримала дороговказ для перетворення у справжню європейську державу. Однією з умов такого перетворення є відповідність Копенгагенським критеріям Європейського Союзу, зокрема, наявність стабільних інститутів, які гарантують демократію, верховенство права та дотримання прав людини. Саме ці завдання забезпечують механізми демократії участі.
Ми вітаємо схвалення Стратегії сталого розвитку “Україна – 2020”, яка передбачає, в тому числі, децентралізацію влади на усіх рівнях на засадах субсидіарності, коли значний обсяг управлінських повноважень реалізується на якомога нижчому рівні управління – саме там, де може бути забезпечено належну соціальну ефективність.
Що ж ми бачимо у запропонованих змінах до Конституції, зокрема, в частині регламентації правового статусу органів самоорганізації населення (далі – ОСНів)?
По-перше, стає невідомим коло суб’єктів ініціювання створення ОСНів. Якщо в чинній редакції Конституції та відповідному Законі «По органи самоорганізації населення» це – жителі, що мешкають в межах певної території, то за проектом змін коло суб’єктів такого ініціювання невідоме.
А точніше – відоме. Ця справа фактично віддається на відкуп органам місцевого самоврядування. І якщо за чинними процедурами дозвільним є лише перелік повноважень, якими місцева рада може наділяти (а може і не наділяти) ОСНи, що створюються, то в даному проекті сама можливість ініціювання жителями свого об’єднання за місцем проживання стає під питанням.
По-друге, у проекті змін взагалі виключене положення про наділення ОСНів власною компетенцією. Як наслідок, ці органи позбавляються можливості отримати від місцевої ради у порядку делегування частини повноважень виконавчих органів ради. А йдеться лише про те, що ОСНи можуть (чи не можуть – на розсуд місцевої влади) отримати від місцевої влади певні фінанси і майно.
По-третє, з принципів створення і діяльності ОСНів виключено ознаку територіальності. Тобто, повертається радянський підхід, коли ОСНи могли створюватись, наприклад, навіть за виробничою ознакою.
Навіть наведені позиції свідчать, що розробники проекту Змін до Конституції грубо порушили проголошені у Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020» зобов’язання щодо децентралізації влади у сфері місцевого самоврядування з розширенням реальних повноважень самих громад та місцевих співтовариств, об’єднаних за місцем проживання.
Вважаємо, що запропоновані згаданим законопроектом зміни до Конституції щодо децентралізації влади у частині створення нормативно-правових умов для самоорганізації населення та включення механізмів демократії участі не відповідають європейському курсу України, не виправдовують очікування українського суспільства та погіршують статус ОСНів у порівнянні навіть з чинною редакцією Конституції України.
По суті вказані зміни, у разі їхнього прийняття, блокують діяльність більше 15 тисяч ОСНів, що діють на усіх рівнях – від будинкових до мікрорайонних та сільських комітетів, гальмують процес подальшого розвитку самоорганізації як найважливішого інструменту об’єднання громад і додатково ресурсу місцевого самоврядування та штовхають активних людей, які шукають можливість захистити свої права, приєднуватись до політичних та інших об’єднань, замість того, щоб вирішувати більшість своїх проблем за місцем свого проживання.
Тому ми пропонуємо не відмовлятись від тих норм чинної Конституції, які виправдали себе на практиці і забезпечують необхідний рівень місцевої демократії, і внести лише ті поправки, які узгоджені широким колом громадських експертів та лідерів громадських інституцій і здатні покращити ситуацію у цій сфері.
Враховуючи вищевикладене, просимо у процесі обговорення та голосування законопроекту №2217а від 01.07.2015 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» викласти редакцію частини 6 ст. 140 Конституції України у такій редакції (порівняльна таблиця додається):
«Рада громади сприяє діяльності створених за ініціативою жителів відповідно до закону та статуту територіальної громади будинкових, вуличних, квартальних та інших органів самоорганізації населення і з цією метою може наділяти їх частиною компетенції виконавчих органів місцевого самоврядування громади, фінансами та майном».
ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ ЩОДО ВНЕСЕННЯ ЗМІН ДО КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ
В ЧАСТИНІ РЕГЛАМЕНТАЦІЇ СТАТУСУ ОРГАНІВ САМООРГАНІЗАЦІЇ НАСЕЛЕННЯ
Чинна редакція Конституції України |
Редакція, відповідно до проекту Закону № 2217а Закону «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» |
Редакція, запропонована ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» |
Стаття 140. …Сільські, селищні, міські ради можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та іншіоргани самоорганізації населення і наділяти їхчастиною власної компетенції,фінансів, майна. | Стаття 140…Рада громади сприяє діяльності створених відповідно до закону та статуту територіальної громади органів самоорганізації населення і з цією метою моженаділяти їх фінансами та майном. | Стаття 140…Рада громади сприяє діяльності створенихза ініціативою жителів відповідно до закону та статуту територіальної громадибудинкових, вуличних, квартальних та інших органів самоорганізації населення і з цією метою може наділяти їх частиною компетенції виконавчих органів місцевого самоврядування громади, фінансами та майном. |