У цьому полісі-бріфі стисло описано особливості публічного управління у Запорізькій, Харківській, Херсонській областях, починаючи з початку повномасштабного вторгнення та введення правового режиму воєнного стану, а також подано рекомендації щодо його вдосконалення.
Важливо зауважити, що окремі території України, які входять до складу Запорізької, Харківської та Херсонської областей є окупованими РФ, починаючи з лютого 2022 року. Значну частину територій в Харківській та Херсонській областях у ході бойових дій було деокуповано, крім того, є території, які взагалі не віднесено до зони бойових дій. Залежно від статусу територій, публічне управління на них здійснюється із певними особли-востями.
Усі території України в досліджуваних областях можна поділити на три категорії: тимчасово окуповані; території бойових дій; території, які не знаходяться під тимчасовою окупацією та не знаходяться в зоні бойових дій.
При цьому території бойових дій поділяються на:
- території можливих бойових дій (межують з територіями активних бойових дій або з тимчасово окупованими РФ територіями; межують з державним кордоном держави-агресора),
- території активних бойових дій;
- території активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси (наявний доступ громадян до адміністративних послуг).
Проаналізувавши законодавчо визначений статус територій територіальних громад у досліджуваних областях, можемо зазначити таке:
У Запорізькій області 42 територіальні громади із 67 є повністю окупованими (усі населені пункти громад знаходяться під тимчасовою окупацією), 4 територіальні громади є частково окупованими (частина населених пунктів громад знаходяться під тимчасовою окупацією). Жодну територіальну громаду не було повністю деокуповано, 2 територіальні громади було частково деокуповано. 2 територіальні громади є повністю зоною активних бойових дій де функціонують державні електронні інформаційні ресурси, жодна територіальна громада не є частково зоною активних бойових дій де функціонують державні електронні інформаційні ресурси. 16 територіальних громад повністю є зоною можливих бойових дій, жодна територіальна громада не є частково зоною можливих бойових дій.
У Харківській області жодна з 56 територіальних громад не є повністю окупованою, 2 територіальні громади є частково окупованими. 15 територіальних громад було повністю деокуповано, 10 територіальних громад було частково деокуповано. Жодна територіальна громада не є зоною активних бойових дій повністю, 2 територіальні громади є зоною активних бойових дій частково. 5 територіальних громад повністю є зоною активних бойових дій де функціонують державні електронні інформаційні ресурси, 2 територіальні громади частково є зоною активних бойових дій де функціонують державні електронні інформаційні ресурси. 42 територіальні громади повністю є зоною можливих бойових дій, жодна територіальна громада не є частково зоною можливих бойових дій. У Берестинському (Красноградському) районі Харківської області всі 6 територіальних громад, починаючи з 09 червня 2023 року не знаходяться в зоні бойових дій (до цього була зоною можливих бойових дій з 24.02.2022)
У Херсонській області 31 територіальна громада із 49 є повністю окупованою, 1 територіальна громада є частково окупованою. 17 територіальних громад було повністю деокуповано, 1 територіальну громаду було частково деокуповано. Жодна територіальна громада не є зоною активних бойових дій повністю або частково. 3 територіальні громади повністю є зоною активних бойових дій де функціонують державні електронні інформаційні ресурси, 9 територіальних громад частково є зоною активних бойових дій де функціону-ють державні електронні інформаційні ресурси. 6 територіальних громад повністю є зоною можливих бойових дій, 8 територіальних громада частково є зоною можливих бойових дій.
Ознайомитись з бріфом дослідження.
Дослідження проведене в рамках проєкту «Формування концептуальних та правових засад ефективного повоєнного відновлення деокупованих територій України», який підтримується Міжнародним фондом «Відродження». Проєкт реалізується у співпраці ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення», ГО «Центр політико-правових реформ», ГО «Громадська ініціатива Луганщини» та ГО «Асоціація «Відродження та Розвиток».