Асоціація сприяння самоорганізації населення розпочала реалізацію проєкту «Сприяння покращенню правових умов для органів самоорганізації населення в Україні» за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження».
Проєкт спрямований на те, щоби адвокатувати та забезпечити прийняття в другому читанні й у цілому законопроєкту №6319, й завдяки цьому сприяти системному покращенню правових умов для створення і діяльності органів самоорганізації населення в Україні.
Законодавство, що регулює створення, діяльність та припинення органів самоорганізації населення (ОСН) є найбільш проблемним, якщо порівнювати із правовими умовами для інших ОГС в Україні. Профільний Закон «Про органи самоорганізації населення» був прийнятий ще в далекому 2001 році й відтоді майже не змінювався. При цьому в самому законі просто величезна кількість «вузьких місць» і прогалин, які негативно впливають на функціонуванні інституту ОСН. У підсумку, за понад 20 років існування закону на всю країну створено лише трохи більше 2100 органів самоорганізації населення зі статусом юридичної особи. І динаміка формування нових ОСН є вельми повільною.
З-поміж основних проблем законодавства про ОСН варто виділити наступні:
1. Процедура створення ОСН є дуже складною й обтяжена надмірною кількістю етапів. Зокрема, передбачається проведення щонайменше двох зборів (конференцій) жителів за місцем проживання (перших — для ініціювання створення ОСН, других — для його формування); а також організація таємного голосування із застосуванням системи абсолютної більшості при обранні персонального складу. У підсумку весь процес створення ОСН може тривати рік, а то й більше.
2. Органи самоорганізації населення створюються за ініціативою жителів, але лише з дозволу місцевої ради. Проте законодавчі положення, які регулюють порядок надання такого дозволу, недостатньо чітко визначають строки розгляду цього питання радою та підстави для відмови в наданні дозволу. На практиці це надає місцевій владі можливості заблокувати створення ОСН, якщо раптом вона не бажає його утворення.
3. Законодавство не закріплює неприбуткового статусу ОСН, хоча неприбутковість є важливою рисою цих органів з точки зору їх природи й завдань. Це дає податковим органам певний ступінь дискреції та можливість на власний розсуд діяти при присвоєнні відповідного статусу. У підсумку чимало ОСН цього статусу так і не отримують, що обмежує їхні можливості, наприклад, отримувати гранти чи інші форми безповоротної фінансової допомоги.
Ці та інші недоліки й прогалини роблять правові умови діяльності органів самоорганізації населення вкрай несприятливими. Як наслідок, самі ОСН тривалий час залишаються інститутом із найбільш нерозкритим потенціалом.
В законопроекті все ще залишаються певні недоліки, тому експерти Асоціації продовжать свою роботу для забезпечення внесення змін в законопроєкті перед другим читанням.