Вступне слово
2022 рік приніс Україні небаченні випробування. Повномастабне російське вторгнення, поза всяким сумнівом, торкнулося кожного українця та визначально вплинуло на чимало процесів як усередині країни, так і поза її межами. Для кожного з нас усе поділилося на до і після 24 лютого, й вочевидь, наше життя більше ніколи не буде таким, як раніше. Та попри все, нам вдалося встояти і рухатися далі, й ми на ділі довели, що є незламним народом великої країни!
Для Асоціації це був украй складний рік. Усе те, чим ми останім часом займалися, на певний час просто втратило сенс. Важливі реформи були призупинені, процеси децентралізації влади згорнуті, а питання місцевої демократії та громадської участі відійшли на далекий план. Нам довелося евакуювати частину наших співробітників, допомагати деяким членам організації, що опинились у біді, повністю переглядати проіритети та цілі діяльності та й, власне, загалом шукати можливості бодай якось працювати в умовах постійних обстрілів та відсутності електроенергії.
Тим не менш, ми як організація вижили та продовжуємо виконувати свою місію. Всі причетні до Асоціації люди живі й цілі, що направду сьогодн наважливіше. Нам вдалося зберегти кістяк команди, завершити призупинені проєкти та започаткувати нові. Також відновити роботу з органами влади над вдосконаленням публічних політик і законодавства.
Ми щиро вдячні всім тим, хто допомагає нам у реалізації наших цілей, проєктів та ініціатив. І традиційно запрошуємо всіх небайдужих долучатися до нашої діяльності, адже наше гасло: «Діємо разом!»
Про нас
Хто ми?
Асоціація сприяння самоорганізації населення – всеукраїнська громадська організація, яка з 2006 року об’єднує та підтримує тих, хто прагне поліпшувати якість життя у своїх громадах та вирішувати спільно місцеві проблеми. Нині ми працюємо як аналітично-діяльнісний центр – think&act tank – проводимо соціальні дослідження та аналізуємо публічну політику, розробляємо та просуваємо полісі-рекомендації, проводимо навчально-просвітницькі та комунікаційні заходи, а також безпосередньо працюємо з територіальними громадами.
Місія Асоціації
Сприяння розбудові демократії та спроможних громад в Україні через розвиток соціальної самоорганізації та створення дієвої системи громадської участі у формуванні та реалізації публічної політики.
Сфери діяльності Асоціації
- місцеве самоврядування і децентралізація
- відновлення та розвиток громад і територій
- локальна демократія
- соціальна самоорганізація
- громадянське суспільство
Що ми робимо?
- досліджуємо актуальні проблеми та аналізуємо державну і місцеву політику у визначених сферах діяльності
- допомагаємо органам публічної влади всіх рівнів здійснювати децентралізацію та політику, орієнтовану на місцевий розвиток, відкритість і підзвітність, належне врядування
- посилюємо спроможність ОГС, громадських активістів та місцевих лідерів через навчання, мережування та обмін досвідом
- розробляємо і домагаємося прийняття ефективних нормативно-правових актів з питань місцевого самоврядування та громадської участі
- сприяємо розвитку соціальної самоорганізації в її найрізноманітніших проявах
Наші основні послуги:
- соціальні дослідження та аналіз політики у сферах діяльності
- розробка документів політики та проєктів нормативно-правових актів, відповідна експертиза і методична допомога
- консультації та менторська підтримка
- різноманітні навчальні заходи та програми
- організація комунікаційних заходів, публічних обговорень, фасилітація діалогів
- створення і поширення тематичних інформаційних продуктів
Команда
Олексій КОЛЕСНИКОВ – голова Асоціації
В’ячеслав КІЩЕНКО – заступник голови з організаційно-правових питань
Олександра КАЛАШНІКОВА – заступниця голови – керівниця аналітичного центру
Андрій КРУПНИК – аналітик
Ігор ГАВРАДА – аналітик
Марія МАКАРОВИЧ – аналітикиня
Вікторія БАЛАСАНЯН – соціологиня
Катерина ЗЛАТІНА – менеджерка з комунікації
Ірина ПАРХОМЕЦЬ – бухгалтерка
Правління
Олександр МОШНЯГУЛ (Херсон) – голова Правління
Михайло ЗОЛОТУХІН (Миколаїв) – заступник голови Правління
Андрій НЄСТЄРКОВ (Київ) – заступник голови Правління
Ірина ГАЙДУЧИК (Луцьк) – членкиня Правління
Тетяна КІРІЛЛОВА (Луганська область) – членкиня Правління
Анжеліка ПИЛИПЕНКО (Дніпро) – членкиня Правління
Андрій РЕВА (Вінниця) – член Правління
Олег САВЧУК (Луцьк) – член Правління
Наталія ДРОЗД (Чернігів) – членкиня Правління
Рауно ВІННІ (Таллінн, Естонія) – член Правління
НАПРЯМИ ДІЯЛЬНОСТІ
Упродовж року Асоціація провадила діяльність за такими стратегічними напрямами:
- розвиток місцевої демократії та механізмів громадської участі
- громадсько-експертний супровід реформи місцевого самоврядування та пов’язаних із нею секторальних реформ
- підтримка локальних ініціатив, самоорганізації та розвитку громадянського суспільства
Розвиток місцевої демократії та механізмів громадської участі
Ми незмінно переконані, що запорукою демократичного майбутнього України є активна громадська участь в управлінні державними і місцевими справами. Саме тому ми прагнемо створювати для неї якнайбільш сприятливі умови, а також підвищувати спроможність громадян ефективно долучатися до розробки й ухвалення владних рішень. Попри те, що під час війни робити це було важко, ми все ж таки маємо за цим напрямом певні досягнення і цілком конкретні результати.
Оцінка роботи телефонних «гарячих ліній» та електронних звернень
Ми завершили розпочате в 2021 році дослідження, в якому оцінили роботу телефонних «гарячих ліній» та електронних звернень в органах місцевого самоврядування (ОМС) і регіональних контактних центрах (РКЦ). Це вже четверте наше дослідження, в якому ми вивчали, як подаються та опрацьовуються звернення громадян за допомогою телекомунікацій. Проте воно стало першим, де ми аналізували відповідну роботу саме на регіональному і місцевому рівнях.
Дослідження проводилося за допомогою нашої унікальної авторської методики, заснованої на методі «таємний покупець». Загалом проаналізовано та рейтинговано 37 міських рад міст із населенням понад 100 тис. жителів та 16 РКЦ, що функціонують в Україні. Сукупно до всіх цих інституцій було направлено 312 контрольних звернень із реальними проблемами відповідних громад і регіонів. Це дозволило оцінити, наскільки якісно та оперативно кожен з досліджуваних органів опрацьовує звернення громадян.
Ознайомитися з аналітичним звітом
Робота над удосконаленним законодавством щодо народовладдя
Ескперти Асоціації активно долучилися до напрацювання законодавчих змін в частині демократії участі, зокрема до розробки проєкту Закону про внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих актів України щодо народовладдя на рівні місцевого самоврядування (реєстр. №7283). Сам законопроєкт розробляли фахівці Українського незалежного центру політичних досліджень в рамках проєкту Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства, однак процес був інклюзивним, й Асоціація внесла до нього низку важливих пропозицій, заснованих на попередніх дослідженнях.
Основними новелами законопроєкту є:
- обовязок місцевих рад приймати статут територіальної громади та чітке визначення мінімального кола питань, що мають ним регулюватися;
- нормативне визначення поняття «житель»;
- розширення кола жителів, які зможуть користуватися інструментами локальної демократії, зокрема за рахунок ВПО та тих громадян, які змінили свою виборчу адресу;
- уточнення і деталізація порядків проведення громадських слухань, загальних зборів та внесення місцевих ініціатив;
- закріплення права жителів брати участь у публічних консультаціях, консультативно-дорадчих органах, громадських експертизах, громадському бюджеті;
- гарантії залучення молоді до вирішення питань місцевого значення;
- удосконалення порядку розгляду місцевих електронних петицій;
- посилення вимог до звітування голів громад та депутатів місцевих рад перед жителями.
У квітні 2022 року напрацьований законопроєкт був внесений до Верховної Ради України, а в січні 2023 прийнятий за основу й на момент підготовки звіту проходив доопрацювання у профільному парламентскому комітеті.
Ознайомитися із законопроєктом
Громадсько-експертний супровід реформи місцевого самоврядування та пов’язаних із нею секторальних реформ
Велика війна, природно, призвела до згортання децентралізаційних процесів в Україні, водночас намітилися тенденції до рецентралізації влади. Тим не менш, деякі раніше напрацьовані політичні ініціативи все ж просувалися, і ми намагалися тримати руку на пульсі цих процесів.
Сприяння вдосконаленню механізму співробітництва громад
З часу запровадження у 2015 році механізму співробітництва територіальних громад, Асоціація ретельно відстежувала, наскільки він активно використовується та ефективно працює на практиці. Ми проводили дослідження, які загалом засвідчили адекватну законодавчу рамку для цього інструменту, а виявлені проблеми здебільшого були пов’язані з імплементацією законодавства.
Проте деякі законодавчі недоліки і прогалини ми все-таки виявили, зокрема:
- відсутність механізму приєднання нових громад до вже укладених договорів співробітництва, через що в таких випадках весь процес необхідно було проходити заново;
- неможливість здійснення співробітництва одночасно в декількох передбачених законом формах у межах одного договору.
У 2022 році врешті справа дійшла до розгляду урядового проєкту Закону про внесення змін до Закону України «Про співробітництво територіальних громад» щодо упорядкування окремих питань співробітництва територіальних громад (реєстр. № 5742), який вирішував ці проблеми. Асоціація активно підтримувала цей законопроєкт, долучалася до його громадських обговорень та просувала відповідні рекомендації, і врешті на початку 2023 року він був прийнятий Верховною Радою України.
Дослідження розвитку ОСН в умовах політики децентралізації влади
Ще до повномасштабного вторгнення ми почали вивчати, як розвивалися органи самоорганізації населення в Україні в умовах політики децентралізації влади, що сприяло й що заважало їх розвитку, та які цікаві й нові здобутки чи функції мали ОСН у новостворених об’єднаних громадах. Ми також вперше систематизували та проаналіщували дані з Єдиного державного реєстру про всі органи самоорганізації населення зі статусом юридичної особи, які коли-небудь створювалися в Україні.
Проведене дослідження показало, що період найбільш інтенсивної інституціоналізації ОСН в Україні припадає на 2002-2012 роки, тобто на перше десятиліття після прийняття спеціального закону. Надалі темпи створення нових ОСН помітно сповільнилися, й ані адміністративно-територіальна реформа, ані процеси децентралізації влади загалом не сприяли їх пришвидшенню. Радше навпаки, поки тривало добровільне об’єднання громад, кількість нових ОСН із року в рік зменшувалася. Однією з причин цього було вкрай проблемне законодавство, яке суттєво застаріло, однак за 20 років так і не зазнало системних змін.
Із початком процесів децентралізації влади виникли сприятливі умови для внесення давно назрілих змін до законодавства про органи самоорганізації населення. Однак, попри неодноразову постановку відповідних завдань у документах державної політики, правове поле діяльності ОСН за вісім років так і не змінилося. Основна причина полягає у тому, що це питання, насправді, не було пріоритетним ані для центральної влади, ані для більшості органів місцевого самоврядування, а рушієм перетворень в цій сфері завжлди було й залишається громадянське суспільство.
Ознайомитися з результатами дослідження
Розробка моделі ринку ритуальних послуг для України
Ми продовжили розпочату раніше роботу над розробкою концепції важливої секторальної реформи – реформи поховальної справи і ритуальних послуг, яка через війну, на жаль, стала ще більш актуальною. Спільно з експертами з ГО «Ліга Антитрасту» ми підготували дискусійну записку з оглядом основних параметрів функціонування ринків ритуальних послуг у вибраних зарубіжних країнах. На основі цього аналізу та з урахуванням вітчизняних реалій ми підготували також позиційну записку, в якій описали оптимальну, на наш погляд, модель ринку поховань та ритуальних послуг для України.
Серед запропонованих нами новацій:
- розмежування і чітке визначення різних типів послуг, зокрема послуг поховання, ритуальних послуг та медичних послуг, повязаних із похованням;
- розширення переліку способів поховання померлих, зокрема запровадження біопоховання;
- створення правових умов для допуску на ринок поховань приватних операторів (кладовищ, крематоріїв);
- усунення комунальної монополії, встановлення максимально простих процедур входження на ринок з одночасним посиленням публічного нагляду (контролю) за певними видами послуг;
- відмова від моделі надання місць для поховання на умовах оренди з можливими пільговим періодом;
- прозорий електронний облік місць для поховання померлих.
Ознайомитися з дискусійною запискою
Підтримка локальних ініціатив, самоорганізації та розвитку громадянського суспільства
У 2022 році ми особливо багато уваги приділили цьому напряму, оскільки рівень соціальної самоорганізації та низової активності українців сягнув небаченого рівня. Ми бачимо в цьому значний потенціал для розвитку громадянського суспільства та намагаємося всіляко сприяти тому, щоби пасіонарна енергія народу сприяла в майбутньому реальним системним перетворенням
План заходів із реалізації Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства
Упродовж 2020-2021 років експерти Асоціації у складі робочої групи активно працювали над розробкою проєкту Національної стратегії сприяння розвитку громадянського суспільства на 2021-2026 роки. Ця велика робота була завершена із запізненням, і лише у вересні 2021 року Національна стратегія була затверджена Указом Президента України. Однак через війну на паузу була поставлена розробка трирічного плану заходів із виконання Національної стратегії, внаслідок чого остання тривалий час залишалася виключно декларативним документом.
Проте в середині 2022 року, щойно загроза захоплення Києва була відвернута, робота над планом поновилася, й Асоціація брала активну участь у цьому процесі, а також взяла на себе роль співвиконавця за деякими активностями. У результаті напрацьовано комплексний документ, який містить 43 заходи та чіткі індикатори їх виконання. Хоч із запізненням, але План заходів був затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України на початку 2023 року й нині виконується уповноваженими органами влади.
Ознайомитися з Національною стратегією
Посилення інформаційної стійкості українських громад
У перші місяці війни ми особливу увагу приділили роботі з громадами за напрямом розбудови антикризових комунікацій та посилення інформаційної стійкості на місцевому рівні. Адже в останні роки в умовах політики децентралізації влади у громадах активно розвивалися Інтернет-комунікації, й чимало жителів великий обсяг інформації почали отримувати саме з цих каналів. Однак із початком повномасштабного вторгнення систематична робота з громадами щодо поширення ними контенту від держави та волонтерських груп інформаційного спротиву не велася.
У дуже швидкому режимі ми запустили проєкт, в ході якого сформовали групу регіональних експертів по роботі з громадами та картування локальних інформаційних просторів низки громад. Також ми налагодили взаємодію та інфообмін між волонтерськими групами з інформаційного спротиву, Центром стратегічних комунікацій і громадами Завдяки цій взаємодії повідомлення, які централізовано створювалися і транслювалися Центром та інформаційними волонтерами, активно ширилиися й місцевими каналами у територіальних громадах. Це загалом посилювало ефективність комунікаційних зусиль України в інформаційній боротьбі.
Крім того, завдяки моніторингу локальних інформаційних просторів нам вдалося посприяти зменшенню кількості фейків та поширенню перевіреної інформації через місцеві канали. Заразом активне поширення через ці канали патріотичного контенту сприяло також підтримці бойового духу українського народу та його волі до тотального опору агресору.
Вивчення та розбудова спроможності низових самоорганізованих спільнот
В умовах повномасштабної агресії рівень самоорганізації та громадської активності українців сягнув набаченого рівня. При цьому значного піднесення зазнали різноманітні низові самоорганізовані спільноти й ініціативи, які часто є неформальними обєднаннями або групами волонтерів й активістів. Враховуючи, що такі спільноти є нестійкими, критично важливо, щоби все піднесення й відповідна пасіонарна енергія не зникли в майбутньому, а стали рушієм відновлення та повоєнного розвитку України. Саме тому, реагуючи на виклики війни, ми розпочали проєкт щодо мапування низових самоорганізованих спільнот та подальшої розбудови їх спроможності.
Зокрема у рамках проєкту ми почали збирати і систематизувати дані про різноманітні самоорганізовані спільноти по всій Україні, а також плануємо розробити нову авторську навчально-акселераційну програму, яка допоможе таким спільнотам вийти на новий рівень у своїй діяльності й надалі становитися у формі організацій громадянського суспільства.
Мережа ресурсних центрів із розвитку місцевої демократії
Упродовж 9 років Асоціація координує діяльність Мережі ресурсних центрів із розвитку місцевої демократії, яка нині охоплює 13 областей України та місто Київ.
Ресурсні центри:
- сприяють налагодженню діалогу між громадянами і місцевою владою та залучають жителів до управління справами громад;
- надають відповідні консультації та проводять навчання;
- забезпечують створення та діяльність органів самоорганізації населення;
- просувають зміни до політики щодо локальної демократії та місцевого соціально-економічного розвитку;
- сприяють впровадженню реформ на рівні громад.
Фінанси
Подяки
Ми щиро дякуємо за підтримку та співпрацю в 2022 році:
- Міжнародному фонду «Відродження»
- Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України
- Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування
- ІСАР Єднання
- Українському незалежному центру політичних досліджень
- Центру демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ)
- Порталу «Децентралізація»
- ГО «Ліга антитрасту»
- ГО «Волинський Інститут Права»
- ГО «Асоціація «Відродження та розвиток»
- ГО «Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень»
- ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва»
- ГО «Центр громадської адвокатури»
- ГО «Центр соціального добробуту «Доброчин»
- ГО «Громадська ініціатитва Луганщини»
- ГО «Одеський інститут соціальних технологій»
- ГО «ПРАВО»
- ЗБФ «Єдність за майбутнє»
- Чернівецькому обласному осередку ВГО «Комітет виборців України»
- Агенції з розвитку місцевої демократії LDA Дніпропетровської області