Аналітик ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення” Антон Чиркін дослідив в якій формі та яким чином працюють органи самоорганізації населення в різних країнах світу.
У кожній з країн такі органи мають свої особливості та часто, навіть, назви. Так, на північноамериканському континенті набули поширення “neighborhood associations”, які можна перекласти як сусідські об’єднання або асоціації добросусідства. У Японії діють чонайкай, що мають свої національні особливості. У Франції близькими до ОСН є муніципальні районні ради, у Шотландії – сусідські об’єднання жителів, в Албанії – громадські ради мікрорайонів.
Ознайомитись із аналітичною запискою.
Розглянуті в аналітичній записці приклади показують, що залучення місцевого населення до управління громадою є запорукою її успішного розвитку. Українські ОСН є важливим демократичним муніципальним інститутом, за допомогою якого місцеві жителі долучаються і мають долучатися до вирішення місцевих питань, оскільки як ніхто знають, як найкраще удосконалити територію, на якій вони мешкають. Ті, хто внесли ОСН у систему місцевого самоврядування України, дивилися на кілька кроків уперед, і світовий досвід це засвідчує.
Державі вкрай важливо сприяти розвитку ОСН. Вбачається очевидним, що, зокрема, зарубіжні країни не бояться наділяти ОМС значними повноваженнями, які, своєю чергою, передають їх сусідським асоціаціям, радам районів і мікрорайонів. Назви можуть бути різними, факти і зміст залишається одним. Якщо є політична воля на місцях та відповідна правова основа, то завжди знайдуться волонтери, ентузіасти чи просто небайдужі жителі громади, які будуть зацікавлення в поліпшенні умов свого життя і вирішенні питань місцевого значення.
Вбачається обов’язковим зберегти, а надалі й удосконалювати нормативну базу щодо правого статусу і діяльності ОСН в Україні. Зокрема, у новій редакції ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» необхідно залишити інститут ОСН в системі муніципального представництва. Крім того, необхідно прийняти оновлений ЗУ «Про органи самоорганізації населення», що дозволить створити більш сприятливі умови для діяльності ОСН, широкої участі громадян в управлінні місцевими справами, залучення додаткових ресурсів громади у місцевий розвиток в умовах реформи.
Цю аналітичну записку підготовлено в рамках Ініціативи з розвитку аналітичних центрів, яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» (МФВ) у партнерстві з Open Society Foundations за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні. Думки та позиції, викладені у цьому дослідженні, є позицією авторів та не обов’язково відображають позицію уряду Швеції.