Такі рекомендації місцевим посадовцям, депутатам та громадськості з налагодження дієвої системи внутрішнього контролю для належного врядування комунальними підприємствами, зокрема МКП «Гарантія» за результатами відповідного аналізу ГО «Розвиток» сформувала коаліція «Громадська Префектура».
Коментує хід виконання згаданих рекомендацій координатор коаліції, та директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва Михайло Золотухін:
«З одного боку, вважливим кроком м Херсону до прозорості та ефективності бюджетних видатків стало січневе розпорядження херсонського міського голови №3р «Про оприлюднення інформації щодо діяльності комунальних підприємств територіальної громади м. Херсона» на виконання вимог ст.78 Господарського кодексу України. З іншого, місцеві посадовці поки не погодились з конкретними пропозиціями, що були схвалені 60 учасниками січневого круглого столу http://frgn.mk.ua/?p=11318 .
Тому ми просимо громадську ради при херсонському міському голові розглянути рекомендації нашої коаліції та відповідний миколаївський досвід на найближчому квітневому засіданні у форматі он-лайн.
При підготовці засідання радимо скористатись нашим досвідом обговорення результатів громадських аудитів ефективності бюджету м. Миколаєва засідання Експертно –громадської ради міськвиконкому, що відбулось 6 квітня у форматі он-лайн конференції http://frgn.mk.ua/?p=11468 на платформі Zoom.
Так ми разом переконаємо місцевих посадовців щодо доцільності виконання рекомендацій експертної громадськості та розірвемо коло безвідповідальності, корупції, кругової поруки на місцевому рівні!».
Нагальність моніторингу для добробуту громади Херсону коментує голова ГО «Розвиток» Анна Парфьонова:
«Одними з найбільших реципієнтів міського бюджету м. Херсона є комунальні підприємства міста
2017 рік – 284,1 млн грн, у тому числі 146,4 млн грн з міського бюджету
2018 рік – 243,0 млн грн, у тому числі 169,9 млн грн з міського бюджету
9 місяців 2019 року – 454,6 млн грн, у тому числі 174,5 млн грн з міського бюджету
Витрачаючи такі величезні для міста кошти на діяльність комунальних підприємств, влада має контролювати ефективність витрачання бюджетних ресурсів, а громада мати якісний ефект від їх освоєння!»
Дослідження проведено з метою підвищення ефективності видатків бюджету на комунальні підприємства м Херсону. Завданнями громадських префектів є:
Аналіз механізмів розтрат бюджетних коштів комунальними підприємствами міста, на прикладі МКП «Гарантія».
Оцінка ефективності функціонування системи аналізу і контролю в Херсонській міській раді за ефективністю витрачання бюджетних коштів комунальними підприємствами м. Херсона та внутрішнього аудиту і протидії корупції
Визначення причини ( фактори), які негативно впливають на ефективність використання бюджетних коштів комунальними підприємствами міста.
Надання пропозиції щодо усунення, виявлених під час проведення громадського аудиту недоліків управлінських рішень та порушень законодавства відносно контролю за ефективністю бюджетних витрат та діяльності комунальних підприємств міста.
Об’єктом дослідження є: система витрачання бюджетних коштів МКП «Гарантія» на свою діяльність (як прикладу бюджетних витрат на комунальні підприємствами м. Херсона) та управлінські практики виконавчих органів Херсонської міської ради з аналізу, контролю та інформуванню щодо ефективності витрачання бюджетних коштів та діяльності.
Методи проведення громадського аудиту базуються на засадах проведення:
- державного фінансового аудиту діяльності суб’єктів господарювання (Постанова КМУ № 252 від 27 березня 2019 р., наказ Міністерства фінансів № 728 від 26.06.2014 )
- державного фінансового аудиту місцевих бюджетів (Постанова КМУ № 698 від 12 травня 2007 р.)
- антикорупційної експертизи ( Наказ Мінюсту№ 1395/5 від 24.04.2017 )
Аудит проводився на основі:
- аналізу відповідей на інформаційні запити до МКП «Гарантія», міського голови м. Херсона, депутатів та структурних підрозділів Херсонської міської ради (ХМР);
- аналізу нормативних та аналітичних документів структурних підрозділів ХМР;
- аналізу документів, отриманих на Єдиному порталі використання публічних коштів https://spending.gov.ua та на Системі YouControl https://youcontrol.com.ua/ ;
- проведення особистих інтерв’ю з посадовими особами ХМР
- контент – аналізу ЗМІ.
Чотири гіпотези громадського аудиту
Гипотеза 1. Комунальні підприємства, виводять бюджетні кошти громади на свою діяльність з під безпосереднього контролю, що формує механізми розтрат та їх неефективного використання;
Гипотеза 2. Комунальні підприємства міста наносять збитки громаді міста, вкладаючи бюджетні кошти у діяльність, яка є сферою ринкових відносин ;
Гипотеза 3. Система аналізу за ефективністю діяльності комунальних підприємств міста та витрачання ними бюджетних коштів не є достатньо ефективною, так як базується переважно на формальному аналізі фінансових показників ;
Гипотеза 4. Система з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту не є ефективною для запобігання порушенням в діяльності комунальних підприємств міста та реагування на повідомлення громадян і ЗМІ.
Так коментує перші результати громадського аудиту Ана Парфьонова:
«…Нажаль усі чотри гіпотези дослідження підтверджується. А саме:
ГІПОТЕЗА 1
Найбільше питань викликає діяльність МКП «Гарантія» у сфері благоустрою
МКП , маючи в складі Ремонтно-будівельного відділу 1 електрика, 1 зварювальника, 1 слюсаря-сантехника, 5 робітників з благоустрою і ще 5 сезонних працівників, наймає за бюджетні кошти субпідрядників для виконання тих же самих робіт, які має виконувати Ремонтно-будівельного відділ
Витрати бюджетних коштів на Ремонтно-будівельний відділ
Витрати бюджетних коштів на субпідрядників на роботи з благоустрою
Зазначені суми на виконання робіт субпідрядниками, на наш погляд, мають бути перевірені уповноваженими органами !
ГІПОТЕЗА 2
Викликає питання доцільності для громади побудови МКП «Гарантія»
нового причалу в Гідропарку.
Історія пірсу, що пожирає кошти бюджету міста ;
Загальна сума витрат міського бюджету на побудову нового причалу,, згідно документів МКП «Гарантія», склала 2млн.649тис.100грн.
Витрати бюджету на зарплату на Підрозділ зі швартування, вже були в 2018 році, хоч причал був введений у дію в квітні 2019 року
Підрозділ з питань швартовки маломірних суден у Гідропарку (2018 рік) | ||||||
1 | Завідувач господарства | 1239 | 1 | 4654,00 | 4654,00 | 55848,00 |
2 | Робітник з благоустрію | 9161 | 2 | 3723,00 | 7446,00 | 89352,00 |
3 | Охоронець | 5169 | 6 | 3723,00 | 22338,00 | 268056,00 |
Разом | 9 | 34438,00 | 413256,00 |
Витрати бюджету на зарплату на Підрозділ зі швартування, в 2019 році – 463200,00 грн.
До побудови нового причалу і зараз функціонує причал, на який громада не витрачала і не витрачає жодної копійки бюджетних грошей
ГІПОТЕЗА 3
В 2009 році була створена, рішенням Херсонської міської № 1007 ради від 18.02.2009, Економічна рада з питань контролю за ефективністю діяльності підприємств комунальної власності територіальної громади м.Херсона.
В 2016 році (рішення Херсонської міської ради №171 від 17.05.2016р.)
був затверджений оновлений Порядок складання, затвердження та контролю виконання фінансових планів підприємств комунальної власності територіальної громади м. Херсона
Але, як показує детальний аналіз даної системи контролю та результатів, які ця система контролю продукує:
- на кожному щаблі узгодження розглядаються, фактично, одні й ті самі показники.
- логічна для кожного рівня контролю, деталізація діяльності комунальних підприємств, яка не була би надмірно обтяжливою для самих комунальних підприємств, але давала би можливість якісного аналізу та захисту громади від неефективного витрачання бюджетних коштів, відсутня.
ГІПОТЕЗА 4
Система з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту має лише відділ з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту Херсонської міської ради, що працює з 2014 року і має 7 осіб.
Відділ складається з секторів:
- з питань запобігання виявлення корупції ;
- з питань внутрішнього аудиту.
Керівництво відділу вважає, що «Постанова №1062 має для органів місцевого самоврядування рекомендаційний характер.
Відділ з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту, не має:
- розроблених та затверджених стратегічних і операційних планів діяльності
- документів, спрямованих на забезпечення функціонування елементів внутрішнього контролю
- ідентифікацію ризиків – можливість настання події, що матиме вплив на здатність установи виконувати завдання і функції та досягати визначеної мети (місії), стратегічних та інших цілей діяльності установи.
Не дивно, що по комунальним підприємствам така статистика кримінальних справ.
На 18 комунальних підприємств з 28, які отримують бюджетне фінансування, за даними сайту https://youcontrol.com.ua, відкрито 29 кримінальних справ 20 кримінальних справ щодо розтрат бюджетних коштів.
Про факти відкриття кримінальних проваджень знає громадськість, яка неодноразово зверталася до чиновників з проханням перевірити діяльність МКП «Гарантія»і ідреагувати належнимчином.
Нажаль не спрацювала система внутрішного контролю міськвиконкому. Ні департамент ЖКГ ні відділ з питань запобігання, виявлення корупції та внутрішнього аудиту ніяк не реагували на згадані факти.
Рекомендації моніторингового дослідження ГО Розвиток» були направлені офіційним листом ГО «Розвиток».
Поки що місцеві посадовці не надали ніякої відповіді на рекомендації громадських префектів, але на прохання створити робочу групу для опрацювання виявлених проблем, які вже були озвучені на круглому столі, влада відповіла відмовою. (лист відповідь – файл).
Погоджено учасниками березневого круглого столу http://frgn.mk.ua/?p=11416. громадських префектів Херсонщини та Миколаївщини/
Прес-служби ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» та ГО «Розвиток» (м Херсон)
Громадській аудит проведено в рамках проекту «КП «Гарантія» та інші. Припинити та попередити гарантовані втрати бюджетних коштів», що реалізує херсонська ГО «Розвиток» при ідтримці ГО «Фонду розвитку м.. Миколаєва» за кошти NED (Вашингтон, ОК, США) та в рамках діяльності коаліції #ГромадськаПрефектура.
Коуч супровід діяльності #ГромадськаПрефектура здійснюється в рамках проекту «Громадська префектура для ефективності місцевих бюджетів», що реалізує ГО «Фонду розвитку м. Миколаєва» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.