Триває з листопада 2019 р. за результатами відповідного громадського аудиту , що провела ГО Вознесенська асоціація розвитку місцевої демократії» (ГО ВАРМД) – місцевий координатор міжобласної коаліції «Громадська Префектура».
В результаті, місцеві посадовці та депутати з восьми рекомендацій дослідження сприйняли вже чотири. Ці рекомендації ГО ВАРМД були обговорені з представниками місцевого самоврядування і громадськості на круглому столі, що відбувся у листопаді 2019 р . У таблиці – хід їх виконання на 18.04.2020р.:
Шлях до порозуміння між #ГромадськаПрефектура та ОМС м. Вознесенська
№ | Рекомендації | |
1 | Розробити нову «Стратегію управління об’єктами комунальної власності м. Вознесенська на 2019-26 роки» | Враховано. Вознесенська стратегія на 2019-26 роки має у операційних цілях 1.1 та 2.2 заходи з інвентаризації землі/майна; Реєстри приміщень для оренди /продажу та земельних ділянок для користування/продажу . Рішення міської ради від 22.11.2019 року №1. http://voz.gov.ua/engine/download.php?id=4374 . |
2 | Розробити «Програму управління та ефективного використання комунальної власності та земельних ресурсів 2020-22..» | Враховано.Створено робочу групу з розробки проекту Програми фінансової підтримки комунальних підприємств Вознесенської міської ради на 2020-2022 роки;(розпорядження міського голови № 38-р від 05.03.2020 р http://voz.gov.ua/rmg-2020/3167-berezen.html |
3 | Створити єдиний «Реєстр об’єктів комунальної власності Вознесенської міської ОТГ | Враховано.На офіційному сайті Територіальної громади міста Вознесенська оновлений Реєстр нерухомого майна та об’єктів комунальної власності , які надаються в оренду чи готуються до продажу станом на 01.01.2020 року http://voz.gov.ua/privatizacya-ta-orenda.html. |
4 | Інвентаризації земельних ділянок с Новогригорівка та с. Ракове, що війшли в ОТГ. | Розпочато. Ділянки включені до загального Реєстру нерухомого майна ОТГ.
Але Реєстр оновлюється один раз на рік, що нівелює можливість поточного контролю. |
5 | У перспективі. Створення єдиної схеми управління об’єктами комунальної власності по всіх розпорядниках коштів Вознесенської міської ради. | |
6 | У перспективі. перспективного плану щодо розробки технічних паспортів та іншої технічної документації на всі об’єкти комунальної власності громади, щорічне планування витрат в міському бюджеті. | |
7 | У перспективі. Програми фінансової підтримки та поповнення Статутних фондів КП | |
8 | У перспективі.Актуалізація списків жителів на отримання житла, зняття з обліку померлих та таких, які збудували чи купили власне житло. |
Також на березневому http://frgn.mk.ua/?p=11416 міжобласному круглому столі коаліції рекомендували для збільшення ефективності, прозорості та підзвітності бюджету Вознесенської ОТГ:
Місцевим посадовцям і депутатам
- На виконання Ст. 20, 26, 28 Бюджетного кодексу України та відповідних пакетів НПА центральних органів виконавчої влади у сферах відповідальності управлінь та відділів забезпечити:
- Прозорість і підзвітність бюджетного процесу. Інформацію про ціну/якість муніципальних послуг, зокрема надходжень від управління комунальною вланістю та землею презентувати «людською мовою» на офіційних ресурсах міської ради та громадських слуханнях , круглих столах, засіданнях громадських дорадчих органів, що рекомендовано відновити /створити при ОМС;
- Запуск системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у виконавчих органах ради;
- Дієвість механізму впливу результатів щорічної оцінки ефективності бюджетних програм на:
Пріоритети прогнозу місцевого бюджету 2021- 2023 р.;
Пріоритети цільових та бюджетних програм, та їх завдань та заходів;
Атестацію місцевих посадовців з відповідними висновкам щодо оплати праці.
Громадськості сформувати ініціативну групу зі створення експертно-громадської ради при Управлінні комунальної власності Вознесенської міської ради.
Коментує хід виконання згаданих рекомендацій координатор коаліції, та директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» Михайло Золотухін:
«З одного боку, згадані чотири дії команди міського голови Віталія Лукова є вважливим кроком Вознесенської міської ОТГ до належного врядування комунальним майном та землею громади.
З іншого, маємо квітневе рішення Веселинівського районного суду щодо визнання вини міського голови, що проігнорував вимоги законодавства при наданні відповідної публічної інформації та Ст 26 Бюджетного кодексу України щодо запровадження системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту.
Разом з застарілими проблемами підзвітності та прозорості управління комунальним майном і землею у місті це і привело до втрат у видаткової частині місцевого бюджету.
Тому ми просимо команду міського голови разом з депутатами і громадськістю обговорити подальші спільні кроки на травневому круглому столі або е-конфернції «Порозуміння та взаємодія для ефективного управлінням майном та землею у Вознесенської ОТГ».
При підготовці засідання радимо скористатись нашим досвідом обговорення результатів громадських аудитів ефективності бюджету м. Миколаєва засідання Експертно громадської ради міськвиконкому, що відбулось 6 квітня у форматі он-лайн конференції на платформі Zoom http://frgn.mk.ua/?p=11468.».
Нагальність виконання ще не виконаних рекомендацій мониторингу для добробуту Вознесенської об’єднаної громади голова ГО ВАРМД Тетяна Зелинська:
Бюджет громади регулярно недотримує надходження від відчуження (продажу) майна, що перебуває в комунальній власності :
2017 | 2018 | 1 півріччя 2019 р | |
надходження від відчуження (продажу) майна, що перебуває в комунальній власності
КБКД 31030000 |
43,5%
(65,261тис.грн.) |
83,1 %
(215,937 тис.грн.) |
0 % |
Аналогічно не виконуються планові показники і по сплаті за оренду землі та майна комунальних установ Територіальної громади міста Вознесенська, кошти від яких йдуть на наповнення загального фонду міського бюджету.
2017 | 2018 | 1 півріччя 2019 року | |
Внесок до спеціального бюджету від відчуження майна | 0,13 % | 1,71 % | 0 % |
Внесок від продажу землі | 1,78 % | 11.35 % | 5,97 % |
Борг по платі за землю | 49,7% від загальної суми податкового боргу до бюджету міста | 35% від загальної суми податкового боргу до бюджету міста | 28,8% від загальної суми податкового боргу до бюджету міста |
У 2016 році громадська організація ВАРМД проводила громадський моніторинг цільового використання коштів місцевого бюджету у м. Вознесенську. За підсумками було направлено звернення до Державної аудиторської служби з проханням провести фінансовий аудит міського бюджету по запропонованим гіпотезам.
У державному аудиторському звіті було визначено «недостатній рівень бюджетної самозабезпеченості та дотаційну залежність м. Вознесенська. Питома вага міжбюджетних трансфертів значно перевищує власні доходи.
Тому збільшення доходів має бути першочерговим завданням міської влади. Одним із шляхів збільшення доходів – є підвищення ефективності та створення системи управління комунальним майном».
З результатами поточного громадського аудиту виявлено, що поповнення міського бюджет за рахунок комунальної власності є незначним.
Міський бюджет з 2017 р щорічно отримує лише від 0,21% до 7% надходжень від продажу та оренди об’єктів комунальної власності:
- Кошти від продажу земельних ділянок складають 3,3- 7,1% від Спеціального фонду міського бюджету. Кожного року продається тільки одна земельна ділянка (є всього 12 земельних ділянок);
- Кошти від відчуження комунального майна складають 0,23-1,07 % від Спеціального фонду міського бюджету. Кожного року продається один об’єкт. У 2019 році не продано жодного;
- Кошти від оренди земельних ділянок складають 3,03 -3,1% від Загального фонду міського бюджету;
- Кошти від оренди комунального майна складають 0,24-0,21 % від Загального фонду міського бюджету.
Причинами згада даної ситуації є
В Управлінні комунальної власності Вознесенської міської ради не створено ефективну систему управління та внутрішнього контролю за використанням і розпорядженням комунальним майном, переданим іншим розпорядникам коштів та комунальним підприємствам міста на праві оперативного управління.
Відсутні технічні паспорти на 90% об’єктів комунальної власності міста: дороги, зливостоки, парки, сквери, фонтан та ін.
Управління комунальної власності не володіє повними і достовірними даними про ефективність і законність використання виділених коштів з міського бюджету на утримання та ремонт цих об’єктів.
Маємо таку систему обліку об’єктів комунальної власності:
- облік нерухомого майна ,землі та житлового фонду громади здійснює Управління комунальної власності.
- дороги, парки, цвинтарі, фонтани, свердловини т.і. перебувають на балансі у різних комунальних підприємств.
Керівництво комунальними підприємствами міста здійснюють два розпорядника коштів: Управління комунальної власності та Управління ЖКГ та капітального будівництва.
Перше – контролює фінансову діяльність. А друге – надає фронт робіт та контролює виконання. А комунальні підприємства міста, є збитковими.
Порушуються вмоги ЗУ Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР, ) . Так відсутні рішення міської ради
- «Про передання іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень й умов їх здійснення» ( відповідно до вимог п. 31 ч. 1 ст. 26 згаданого Закону України);
- «Про затвердження переліку об’єктів комунальної власності по кожному розпоряднику бюджетних коштів». – ( відповідно до вимог ст.60, п.1 згаданого Закону України).
Вознесенська міська рада приймає неефективні управлінські рішення про використання приміщень комунальної власності. А саме:
- Управління комунальної власності за останні 2 роки підготувало ряд проектів рішень щодо зменшення ставок орендної плати, списання боргу окремим суб’єктам, що може бути визнаним як порушення ст.60 Закону України «Про місцеве самоврядування», яка зазначає, що «проведення майнових операцій з об’єктами комунальної власності, не повинні ослабляти економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати надходження до міського бюджету…». Наприклад:
- ТОВ «ГРВ ГРУП – ВОЗНЕСЕНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» – змінено цільове призначення земельної ділянки, що надало змогу зменшити орендну ставку ТОВ «ГРВ ГРУП – ВОЗНЕСЕНСЬКИЙ ЕЛЕВАТОР» в 2 рази та реструктурувати борг майже в 2 млн. грн. на 10 років. А громада втратила від цього 12 млн.грн. на наступні 10 років.
- ТОВ «Біологічні очисні споруди» – зменшено орендну ставку за оренду комунального майна у 2,8 рази. Борг підприємства за орендну плату комунального майна з 2014 року в сумі 1,77 млн. грн. до 2032 року згідно Мирової угоди від 21.03.2018 р.
56 % приміщень здані в оренду за 1 грн.в рік
- Міський бюджет недотримує кошти від використання нерухомого комунального майна внаслідок значної питомої ваги площ, що передані в оренду на пільгових умовах у загальній структурі орендованих площ:
- (безкоштовне користування та надання в оренду за 1 грн. на рік державним установам – прокуратура, поліція, казначейство тощо);
- а приміщення суду у 2019 році взагалі передано із комунальної власності державну.
Комунальні підприємства міста – збиткові
- Управління комунальної власності неефективно здійснює координацію і фінансовий контроль за роботою комунальних підприємств міста:
- Із існуючих 6-ти комунальних підприємств за підсумками 2018 року – 5 – отримали збитки від 300 до 600 тис. грн., мають борги по сплаті за комунальні послуги від 200 тис.грн. до 1 млн. грн.;
- Відсутня Програма фінансової підтримки комунальних підприємств (як того вимагав Державний аудит). Міська рада продовжує здійснювати поповнення Статутного капіталу комунальних підприємств на проведення поточних ремонтів, що є порушення чинного законодавства.
Закриття дитячих установ приводить до збільшення витрат на утримання порожніх приміщень
- Міська рада закриває дитячі комунальні установи. А потім ці приміщення утримає, витрачаючи кошти міського бюджету на охоронців, опалення освітлення тощо, без перспективи продажу чи реорганізації цих установи;
- Протягом 3-х років вилучено приміщення та переведено у пристосоване приміщення на території ЗОШ № 7 Станцію юних техніків, закрита Вечірня школа, дитячий садок № 5;
- Витрати на утримання Станції Юних техніків становить 566 тис. грн. за 3 роки.
До того ж, в Управлінні ведеться облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов. У цієї черзі на отримання житла перший перебуває на обліку з 1979 року. Облік здійснюється відповідно до першої статті Житлового Кодексу України, що посилається на Конституцію СРСР і Конституції Української РСР громадяни Української РСР.
Аналіз актуальності загальних списків черговиків не проводиться, з квартирного обліку особи не знімаються. За поясненнями керівництва Управління комунальної власності не знімаються тому, що для цього треба рішення виконкому.
Громадський аудит завершено. Презентація висновків громадського аудиту http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2020/03/VozPrezent.pptx .
Але компанія коаліції «Громадська префектура» з просування його рекомендацій триває!
Буде проведений громадський аудит
- Управління комунальної власності ВМР на предмет ефективності управління КП та житловим фондом та нежитловими приміщеннями громади;
- Управління ЖКГ та капітального будівництва ВМР на предмет ефективності управління об’єктами загальноміського користування громади управління.
Прес – служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» за матеріалами ГО «Вознесенська асоціація розвитку місцевої демократії».
Громадській аудит та компанія з просування його рекомендацій проведено в рамках проекту, що реалізує ГО «Вознесенська асоціація розвитку місцевого самоврядування» при підтримці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» (ФРММ) за кошти NED (Вашингтон, США) та у складі коаліції #ГромадськаПрефектура.
Коуч супровід коаліції #ГромадськаПрефектура здійснює ФРММ в рамках проекту «Громадська префектура для ефективності місцевих бюджетів» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в України.
Мета проекту: Сприяння створенню ефективної системи управління комунальною власністю територіальної громади міста Вознесенська для забезпечення стабільного надходження коштів в бюджет міста, ефективного і раціонального використання майна комунальної власності та земельних ресурсів громади в інтересах її жителів.
Цілі громадського аудиту:
- оцінити законність, своєчасність і повноту прийняття управлінських рішень щодо управління об’єктами комунальної власності, матеріальними та іншими активами Вознесенської міської ОТГ, що мають фінансові наслідки для місцевого бюджету;
- оцінити стан обліку, використання і розпорядження об’єктами комунальної власності, переданими в оперативне управління іншим розпорядникам коштів;
- оцінити повноту надходжень коштів за використання об’єктів комунальної власності, належних ОТГ матеріальних та інших активів, що мають фінансові наслідки для місцевого бюджету;
- сприяти поліпшенню ефективності діяльності об’єктів аудиту з питань управління об’єктами комунальної власності, зокрема шляхом надання рекомендацій щодо покращення їх організаційних і внутрішніх процесів;
- надати рекомендації Вознесенській міській раді щодо повноти і своєчасності виконання функцій у частині управління об’єктами комунальної власності.
Головна мета аудиту – оцінка повноти і достовірності обліку, ефективності використання і розпорядження об’єктами комунальної власності Вознесенської міської ОТГ.
Критерії оцінки:
- продуктивність: Оцінка співвідношення між результатами діяльності Вознесенської міської ради в частині використання та збереження об’єктів комунальної власності та використаними коштами міського бюджету;
- результативність: ступінь відповідності фактичних результатів діяльності Управління комунальної власності та інших розпорядників коштів міської ради запланованим показникам; повнота і своєчасність виконання повноважень;
- ефективність: встановлення стану досягнення об’єктами аудиту запланованих результатів за рахунок використання мінімального обсягу бюджетних коштів та наповнення міського бюджету;
законність, своєчасність і повнота прийняття управлінських рішень: відповідність управлінських рішень, розпорядчих актів нормам чинного законодавства; дотримання встановлених термінів та повнота прийняття управлінських рішень.