Сьогодні більшість об’єднаних територіальних громад (ОТГ) Одеської області проводять реформу освітньої мережі, яка стала певним викликом для кожної з них. Експертка ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення» Олександра Калашнікова допомагає у вирішенні цього питання Коноплянській ОТГ. Протягом 2018 року було проведено оцінку ефективності освітньої мережі цієї громади, надано рекомендації та розроблено стратегію. Було проведено зустрічі та консультації з педагогічними колективами шкіл, батьками учнів, депутатами сільської ради.
«Досвід показує, що більшість проблем та питань, що виникають в громаді в контексті реформи не унікальними. Вони характерні більшості громад, які в результаті децентралізації опікуються освітою в своїй громаді», – заявила Олександра на прес-конференції, яка пройшла 18 лютого в Одесі.
8 фактів про реформу освіти в ОТГ:
- Освітня сфера, як правило, є найбільш витратною в бюджеті ОТГ та складає 50%-70%.
- Система закладів освітньої мережі є неефективною через мало комплектність класів, застарілі методи навчання та низьку енергоефективність будівель.
- Вартість навчання (витрат бюджетних коштів) на одного учня на рік в сільській школі, може бути в 3 рази вищою за такі самі витрати у великому місті. Це пов’язано, в першу чергу, з малокомплектністю класів.
- Показники успішності складання зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) учнями опорних шкіл та закладів освіти великих міст, як правило, вищі, ніж в маленьких селах.
- Матеріально-технічне забезпечення шкіл з повнокомплектними класами краще, ніж в школах з невеликою кількістю учнів.
- Погані дороги між населеними пунктами не дозволяють місцевим радам ефективно реалізовувати реформу освіти, зокрема, проводити оптимізацію шкільної мережі.
- Важливою умовою успішної реалізації реформи є широкі консультації з педагогічним персоналом, батьками та учнями шкіл.
- В школах з малокомплектними класами вчителі вимушені викладати предмети не за фахом.
Проект проходить завдяки фінансовій підтримці Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту «Децентралізація: реформування освіти на місцевому рівні».