8 грудня 2018 року експерти проекту «Децентралізація: реформування освіти на місцевому рівні» провели обговорення сценарію реформування освітньої мережі Коноплянської ОТГ, Іванівського району, Одеської області.
В обговорення проводились із педагогічними колективами 5-ти шкіл об’єднаної громади – Калинівської ЗОШ І-ІІІ ст., Гудевичівської ЗОШ І-ІІ ст., Богунівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДС», Джугастрівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДС», Михайлопільської ЗОШ І-ІІ ст. У зустрічі також взяли участь голова та заступник громади, начальник відділу освіти, місцеві депутати.
Експерти проекту презентували вчителям результати аналізу спроможності освітньої мережі ОТГ. Аналіз проводився за наступними критеріями: 1) рівноправний доступ учнів всіх шкіл ОТГ до якісних освітніх послуг; 2) рівноправні умови для роботи педагогічних працівників в школах ОТГ; 3) якість інфраструктури та матеріально-технічної бази шкіл; 4) ефективність використання бюджетних коштів на сферу освіти та інші.
Проведене дослідження виявило наступні проблеми освітньої сфери які потребують уваги з боку керівництва ОТГ, шкіл та депутатського корпусу:
- Погіршення демографічної ситуації. Дана проблема характерна для значної кількості українських сіл та селищ.
- Малокомплектність класів. До прикладу, у 2018 році до перших класів Калинівської ЗОШ І-ІІІ ст. та Джугастрівського НВК пішло лише 7 та 8 дітей відповідно, 2019 року кількість першокласників складатиме 7 та 4 особи відповідно.
- Освітня сфера найбільш витратна в ОТГ. Із бюджету ОТГ на освіту виділяється 7 млн. 734 тис. грн. За умови економії цих коштів, вони можуть бути направленні на вдосконалення технічно-матеріальної бази шкіл громади, на преміювання педагогічних кадрів та технічного персоналу, утеплення шкіл.
- Нерівність умов роботи для педагогічних працівників в школах ОТГ. Вчителі Калинівської ЗОШ І-ІІІ ст., Джугастрівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст. – ДС», Михайлопільської ЗОШ І-ІІ ст., Гудевичівської ЗОШ І-ІІ ст. змушені викладати предмети не за своїм фахом.
- Нерівні матеріально-технічні умови в школах ОТГ. Зокрема, із 6-ти закладів освіти лише опорний заклад має мультимедійну техніку, підключення до швидкісного Інтернету забезпечено лише в 4-х із 6-ти шкіл; в 5-ти із 6-ти закладів протягом десятиліть не оновлювались кабінети природничого напрямку; половина закладів освіти має тільки 1 новий комп’ютер (року випуску після 2012), загальний стан лише половини закладів освіти можна оцінити як добрий. Критична ситуація із приміщенням Калинівської школи, яке знаходиться в аварійному стані.
- Дисбаланс в якості освітніх послуг. Відсоток учнів, які отримали достатній та високий бал на ЗНО, вищий в опорному закладі. Показово, що лише учні опорного закладу посідали призові місця на учнівських олімпіадах.
- Незадовільний стан дорожнього покриття. Що ускладнює забезпечення підвезення учнів до опорного закладу.
Експерти запропонували ряд рекомендацій, які можуть покращити якість освітніх послуг та матеріально-технічних умов для навчання дітей та роботи педагогічного персоналу. Серед яких, пониження ступенів в 4-х школах Коноплянської ОТГ та забезпечення підведення учнів ІІ-ІІІ ступенів до опорної школи в с. Конопляному.
Педагоги приймали активну участь в обговоренні запропонованих рекомендацій. Ними також було внесено ряд пропозицій, які могли б покращити умови для навчання дітей. Вчителі також виявили бажання приєднатись до процесу підготовки сценарію реформування освітньої мережі та до розробки стратегії розвитку сфери освіти ОТГ.
Долучайтесь та слідкуйте за новинами у відкритій групі ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ = САМООРГАНІЗАЦІЯ https://www.facebook.com/groups/samoorg2015/, а також на публічній сторінці ГО «Центр Доброчин» https://www.facebook.com/Dobrochyn/ в соціальній мережі Facebook.
Проект проходить завдяки фінансовій підтримці Посольства Великої Британії в Україні в рамках проекту «Децентралізація: реформування освіти на місцевому рівні».