Чому малому бізнесу складно без корупції наповнити бюджет громади?
ХТО і ХТО заважає ефективному, прозорому управлінню комунальним майном?
Про це 15 серпня 2018 р. за круглим столом у міськвиконкомі відбулась відверта розмова представників малого бізнесу і громадськості з чиновниками та депутатами за результатами громадського моніторингу «Ефективне використання комунального майна».
Фото-звіт. Відео-сюжет https://www.youtube.com/watch?v=5nwRNwq6FLw .
Олена Герасимчук, президент ОК «Федерація асоціацій малого та середнього бізнесу», презентуючи результати моніторингу емоційно наголосил, що причиною недоотримань бюджету від оренди комунального майна міста є:
- Відсутність організації належного контролю за надходженням до бюджету коштів від оренди комунальної власності майна з боку Управління комунального майна;
- Невиправдане втручання в орендні відносини постійної депутатської комісії з питань ЖКГ, комунальної власності та благоустрою міста;
- Е-реєстр не виправдав сподівань бізнесу і не наблизив їх до комунальної власності;
- Положення про оренду комунального майна недосконале і містить безліч корупціогенних чинників, нове Положення не розроблене .
Для лікування ситуації Федерація разом з асоціацією юристів «Правозахист» та представниками бізнесу розробили проект Положення про оренду комунального майна, основою якого є:
1) учасниками орендних відносин у сфері комунального майна є виконавчий комітет, управління комунального майна, балансоутримувачі. Депутатська комісія не має права погоджувати надання в оренду комунального майна ;
2) порядок і строки укладення договорів оренди і їх подовження;
3) порядок надання дозволу на здійснення невід’ємних поліпшень орендарями і способи їх відшкодування, визначення кола осіб, які несуть відповідальність за порушення при укладанні та виконанні договорів оренди…».
Докладніше, про методику, відповіді на питання (1). Чому діяльність депутатської комісії з питань з питань ЖКГ, комунального майна і благоустрою стала причиною недоотримань бюджетом коштів від оренди і які права присвоїли собі депутати незаконно? (2). Чи наблизив е- реєстр доступ бізнесу до комунального майна? (3). Яким повинно бути Положення про оренду комунального майна?) а також інші висновки рекомендації моніторингу у релізі та презентації Федерації. Виступ керівника Федерації на ТРК «НИС-ТВ» за підсумками круглого столу на https://www.youtube.com/watch?v=7-nCsYR9t2I.
Нагадаємо, що 25 липня 2018р. результати моніторингу обговорено з представникам малого і середнього бізнесу та громадськості. Тоді учасники заходу погодившись з висновками і рекомендаціями дослідження, рекомендували Федерації переконати місцевих посадовців і депутатів щодо доцільності прийняття пакету НПА, що долають виявлені корупціогенні чинники. Реліз на http://frgn.mk.ua/?p=10096.
Депутат та секретар «профільної» постійної депутатської комісії Миколаївської міської ради Олег Солтис так прокоментував висновки моніторингу та ролі депутатської комісії:
«..Згоден з проблемою ефективності управління комунальним майном. Бюджет недоотримав від оренди за 2017 рік не 5 млн гнн а біля 15 млн. грн..А Депутатська комісія робить те, що це не заборонено. А таке «Положення..» депутати ніколи не проголосують!..» .
Коментуючи виступ депутата і результати дослідження, експерт ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва Тетяна Золотухіна зазначила:
«..Ви помиляєтесь пане депутат! Депутати не громадськість . І тому правило робити все що не заборонено законом ВАС не стосується.
По-перше, на яких законних підставах постійна депутатська комісія є частиною процедури рішень чиновників пр. укладенні / продовження / розірвання договорів оренди? У міськраді панує “ЗВИЧАЄВЕ ПРАВО”. Так постійна депутатська комісія незаконно вбудована в систему прийняття рішень чиновниками щодо оренди комунального майна. Нажаль, замість контролю депутати дублюють повноваження місцевих посадовців. Тому потрібно міняти і місцеві нормативно-правові акти та добиватсь їх виконання як чиновниками так і депутатами.
По-друге, рекомендуємо новому керівнику департаменту комунального майна звернути увагу на закритість і низьку дисципліну при складанні паспортів та звітів бюджетних програм. Подивиться будь ласка на висновки моніторингу щодо:
- дивних показників у паспортах бюджетних програм та звітах про їх виконання щодо кількості розроблених місцевих НПА (1385 НПА за 2017 р та 1500 НПА на 2018р. );
- наявності і якості наповнення достовірними і актуальними даними e – реєстру комунального майна. А на його створення якого у 2017 р. витрачено 380 тис. грн. громади.
Обговорюючи питання, секретар міської ради зауважила Тетяна Казакова, рекомендувала ознайомити депутатів городян з результатами моніторингу, розмістив презентацію на офіційному сайті міської ради. А що стосується позицій Федераці, то спочатку проект рішення треба погодити на засіданні двох постійних комісій: з питань прав людини, законності, гласності, антикорупційної політики, місцевого самоврядування, депутатської діяльності та етики та з питань ЖКГ, комунальної власності та благоустрою міста.
«..Проект має бути погоджено на сесії міської ради. Те, що депутати мають певні сумніви – це цілком нормально. Якщо документ юридично неправильно оформлений, якщо там є будь-які корупційні ризики, враховуючи зміни в антикорупційному законодавстві, які стосуються всіх суб’єктів відповідальності за корупційні порушення – це вагомі причини для відмови. Усе має проходити у правовому полі, чітко за процедурою.
Рішення регламентної комісії є дуже важливим. Коли комісія погодить положення, можна вважати, що і на сесії рішення буде позитивним. Я бачу саме такий шлях, в іншому випадку – чекати доведеться довго..»», – резюмувала Тетяна Казакова.
Начальник управління комунального майна Миколаївської міської ради Мкртич Мкртичян подякував громадськість за моніторинг та пообіцяв врахувати його рекомендації у роботі.
Сподіваємося, що міський голова та депутати почують пропозиції Федерації щодо лікування застарілої хвороби !!!
Прес-служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» за матеріалами ГС «Федерація асоціацій малого та середнього бізнесу».
_______________________________________________________
Захід проведено в рамках проекту «Ефективне використання комунального майна» що реалізує ГС «Федерація асоціацій малого та середнього бізнесу за участю партнера ГО «Асоціація юристів «Правозахист»та при підтримці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за кошти Національного фонду підтримки демократії (NED м. Вашингтон, США).