Нещодавно 27 представників органів місцевого самоврядування, громадськості і ЗМІ і з міст Миколаєва, Вознесенська та Баштанської і Воскресенської ОТГ за круглим столом обговорили результати (11-хвилинний ролик щодо результатів проекту ) виконання рекомендацій громадського аудиту доброчесності запровадження програмно-цільового методу (ПЦМ) та прогнозної ефективності витрачання коштів місцевих бюджетів.
Презентації результатів(1) та можливостей ПЦМ як тонометра ефективності (2).
Також урочисто підписано угода про співпрацю між ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» та «Миколаївським обласним центром перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій».
На виконання угоди у 2018р заплановано серія відповідних навчань для посадових осіб органів місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад та громадськості – представників громадських дорадчих органів при виконавчих органах місцевого самоврядування та місцевих державних адміністрацій.
Перше навчання на тему: «Пріоритети розвитку територіальних громад в контексті децентралізації влади: досвід Миколаївської області у запровадженні ПЦМ» відбудеться на базі успішної вознесенської міської ради 25 квітня 2018 р.
Протягом року доброчесність (цілісність) запровадження ПЦМ у місцевих бюджетах Миколаївської області збільшилась на 30%.
На жаль, громадськість та засоби масової інформації часто недооцінюють проблему дотримання бюджетних процедур. «Ну і що з того, що місцеві урядовці не виконали вимоги бюджетного кодексу України, якийсь наказ Мінфіну або профільного міністерства? От якби Ви когось спіймали на крадіжці бюджетних коштів» – такі міркування доводилось чути не одного разу.
Але, саме через порушення бюджетних процедур у місцевих громадах не вдається: належним чином, для досягнення завдань цільових програм/стратегічних документів розвитку місцевих громад та без дублювання витрат спланувати бюджетні витрати. А платникам податків зрозуміти на скільки ефективно інвестуються їх кошти у вирішення проблем громади та городян. А значить, маємо брак довіри у громаді та потенційних інвесторів.
З метою надання допомоги у вирішенні цієї проблеми, з травня 2017 р. – до лютого 2018 р., за підтримки Посольства Великої Британії в Україні, за методикою ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва експертами громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» проведено первинний (червень – жовтень) 2017 р та вторинний ( листопад 2017- березень 2018 р) громадські аудити доброчесності запровадження програмно-цільового методу (ПЦМ) у 21 місцевих громадах (13 містах обласного значення та 10-ти ОТГ).у 21 пілотних громад в 5-ти областях півдня та сходу України.
Також у згаданий період для оздоровлення місцевих фінансів посадові особи органів місцевого самоврядування, місцеві депутати і громадські активісти згаданих пілотних громад отримали відповідну навчальну і консультативну підтримку.
Висновком первинного громадського аудиту стало то, що в рівень дотримання бюджетних процедур законним вимогам законодавств України у 20 з 21 громад менш 50%. Лише перше за рейтингом місто Вознесенськ отримало 72 з 125 балів.
Паспорти бюджетних програм майже не містили пакетів показників, що відповідали наказам Міністерства фінансів України та профільних міністерств. Також під питанням було достовірність показників продукту. Кількість дерев, собак, квадратних метрів доріг, крівель багатоквартирних будинків, світоточок, що буди у паспортах мали невідповідність здоровому глузду та визивали подив експертів та регіт у громадян. Реліз круглого столу 21.11.2017 з презентацією результатів первинного аудиту на http://frgn.mk.ua/?p=9447. Аналітична стаття на http://frgn.mk.ua/?p=9459
У м Вознесенську і Миколаєві державна аудиторська служба, що провела у 2017 р. відповідні аудити Департаменту освіти миколаївської міської ради та лідера рейтингу – виконавчого комітету вознесенської міської ради
Тобто у 2017 р. ПЦМ як «тонометр ефективності місцевих фінансів» застосувати було майже неможливо!
Висновки та рекомендації громадського аудиту почули у всіх 21 місцевих громадах. Про це свідчать результати вторинного громадського аудиту – аналізу бюджетних запитів на 2018 р., паспортів бюджетних програм 2018 р. та процедур публічного представлення виконання бюджету 2017 та паспортів бюджетних програм 2018 рік.
Зведений рейтинг динаміки індексу доброчесності запровадження ПЦМ у місцевих бюджетах 5 областей України – об’єднані громади (максимальний бал -125)
Зведений рейтинг динаміки індексу доброчесності запровадження ПЦМ у місцевих бюджетах 5 областей України –
міста обласного значення (максимальний бал -125)
Висновки та рекомендації громадського аудиту почули у 21 місцевих громадах. Про це свідчать результати вторинного громадського аудиту – аналізу бюджетних запитів на 2018 р., паспортів бюджетних програм 2018 р. та процедур публічного представлення виконання бюджету 2017 та паспортів бюджетних програм 2018 рік.
Вітаємо Баштанську, Вознесенську, Миколаївські громаді з гідними результатами!
- Баштанська міська ОТГ у 2018 р. здобула перше місце серед 24 місцевих громад півдня та сходу України 110,78 з 125 балів, зробив якісний ривок доброчесності з 56,14 балів у 2017 р.;
- Вознесенська міська громада є сталим лідером доброчесності (цілісності) запровадження ПЦМ серед 13 міст обласного значення півдня та сходу України. Отримав 89,56 з 125 балів, м. Вознесенськ є другим серед 10-ти міст обласного значення та третім з 21 місцевих громад півдня та сходу України.
- Миколаїв отримав 78 з 125 балів, зайняв 3-є місце серед 11 міст обласного значення 5-ти областей півдня та сходу України.
- Воскресенська селищна ОТГ здобула почесне 4-те місто серед 10 ти ОТГ 5-ти областей України, збільшив індекс доброчесності більш нід в 2 рази ( з 25,23 до 54,25 балів)
У м. Миколаєві вперше за 5 років виконавчий комітет миколаївської міської ради 6.03.2018 р. провів публічний звіт виконання бюджету 2017 р та представлення паспортів бюджетних програм на 2018 р.,
Управління Культури, Управління освіти, Департамент соціального захисту населення та Департамент фінансів отримали max. 15 балів за відповідність паспортів бюджетних програм на 2018 р. вимогам законодавств України.
Також за рекомендаціями наради щодо результатів вторинного громадського аудиту (22 березня 2018 р.) більшість представників головних розпорядників бюджетних коштів погодилась доопрацювати паспорти бюджетних програм відповідно до рекомендацій аудиту. Інгульська адміністрація вже повідомила, що виявлену аудитом арифметичну помилку по площі зелених зон (в паспорті було 6,957 га, а потрібно 60,957га.) та по вартості утримання 1 га. території зеленого господарства (було 718,70 тис. грн., а необхідно 75,463 тис. грн.) перераховано. Також у e-mail пообіцяли, що буде проведено ще раз повний аналіз показників по ЖКХ, та буде внесено зміни до паспортів бюджетних програм.
Незважаючи на помітний прогрес Миколаєва в сумлінності складання бюджету, громадський аудит паспортів бюджетних програм 2018 року виявив цілий ряд як традиційних, так і нових недоробок.
«Розпилення одних і тих же функцій між різними розпорядниками бюджетних коштів, помилки до оцінки обсягу муніципальних послуг, «незрозумілі» скачки ціни того ж догляду за газонами в різних містах або раптово з’явилися тисячі дерев в Інгульському районі Миколаєві – все це, як мінімум, ознаки неефективного використання бюджетних коштів..», вважає Тетяна Золотухіна, експерт Фонду розвитку міста Миколаєва.
Вона детально висвітлила результати аудиту паспорти бюджетних програм Департаменту ЖКГ в ході круглого столу «Як впровадити дієвий контроль ефективності місцевих бюджетних програм» в Миколаєві.
Як з’ясувалося, розпорядником бюджетних коштів за змістом світильників, озеленення, обрізку дерев, ремонту доріг, і цілої низки інших муніципальних послуг є одночасно районні адміністрації і Департамент ЖКГ. Причому ціна на одиницю (одне дерево, один ліхтар, одна квітка) у кожного з них різна.
Ще один приклад: згідно із затвердженими паспортами бюджетних програм, в минулому році всі п’ять розпорядників бюджетних коштів (чотири райони і Департамент ЖКГ) мали на балансі 2561 тис. Кв.м. дорожнього покриття. А в бюджеті на цей рік вже в сім разів більше – 16431 тис.кв.м.
У Заводському районі за рік (! – ред.) Площа зелених насаджень зменшилася наполовину, а кількість дерев збільшилася в сім разів
Присутні на круглому столі депутати намагалися нагадати, що кошти бюджетних програм все одно проходять через тендерні процедури. Але потрібно враховувати, що закладена в програмі сума буде впливати на так звану очікувану ціну закупівлі. А оскільки у нас в Миколаєві середня кількість учасників одного конкурсу не дотягує і до трьох фірм, то закладений в бюджеті «люфт» залишає простір для недобросовісних виконавців або чиновників.
Тетяна Золотухіна переконана, що найбільш ефективним є контроль на рівні бюджетного запиту – до того, як бюджет затверджений сесією. в Дніпрі вже всі бюджетні запити розміщуються у відкритому доступі на сайті міськради. У Миколаєві поки до цього не дійшли, але депутати, громадські працівники і ЗМІ мають право отримати цей документ шляхом публічного запиту.
Прес-служба ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва».
________________________________________________________________________________
Обласний круглий стіл відбувся в рамках проекту «Ефективні і доброчесні місцеві бюджети в 5 областях півдня і сходу України», який реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» у рамках Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» при фінансовій підтримці Посольства Великобританії в Україні.