Саме це стало спільним висновком серії робочих зустрічей та нарад із керівництвом фінансових органів, головних розпорядників бюджетних коштів та активістами місцевих громад, що протягом січня-лютого 2018 року відбулись у Могилівській об’єднаній територіальній громаді та 3-х містах обласного значення – Нікополі, Жовтих Водах, Вільногірську.
Команда експертів громадського партнерств «За прозорі місцеві бюджети» обговорила з фахівцями місцевого самоврядування підсумки першого року застосування програмно-цільового методу (ПЦМ) формування місцевих бюджетів у 2017 році, підбивала підсумки врахування висновків та рекомендацій громадського аудиту запровадження програмно-цільового методу, що проведено за методикою ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» протягом 2017р..
Громадський аудит виявив найбільше порушень у паспортах бюджетних програм сфери саме власних повноважень ОМС (ЖКГ, Благоустрій, Капремонти житлового фонду, Фінансова підтримка об’єктів комунального господарства, та інші).
Так громадські аудитори виявили, що повні пакети результативних показників у переважній більшості таких паспортах були або відсутні, або не співпадали з типовим пакетом профільного Наказу 945., або були визначені таким чином, що неможливо всебічно оцінити результативність виконання бюджетних програм.
Також у жодної громаді не було публічного представлення паспортів бюджетних програм 2017 р. А це є порушенням ст. 116 Бюджетного Кодексу України.
Аналітична записка громадського аудиту на . Презентація громадського аудиту на
На думку посадових осіб місцевого самоврядування, якості паспортів бюджетних програм заважає нестабільність нормативної бази, що регулює зміст документації ПЦМ.
А саме :
По-перше, практикою місцевих рад є майже щомісячні рішення щодо внесення змін до місцевих бюджетів. Їх виконання потребує переробку паспортів бюджетних програм. А значить маємо перенавантаження фахівців фінансових органів та головних розпорядників бюджетних коштів.
По-друге, Міністерство фінансів України після встановленого терміну затвердження місцевих бюджетів 29.12.2017р внесло зміни до програмної класифікації. Це спонукало місцеві фінансові органи у найкоротші строки перезатвердити планові показники. Чиновники вважають, що ця новела ускладнила та в окремих випадках зробила неможливим порівняти ефективність видатків за декілька років.
По третє. Головні розпорядники коштів місцевих бюджетів поки не мають достовірну статистичну інформацію та не вміють їх аналізувати при формуванні пакету результативних показників.
***********************************************************************
Приводимо коментар експерта – методиста коаліції, що проводила громадський моніторинг Тетяни Золотухіной :
«…Приведені аргументи посадових осіб місцевого самоврядування необґрунтовані:
- По перше . Вищеозначена зміна програмної класифікації відбулась не перед новим 2018роком, як стверджують посадові особи місцевого самоврядування, а раніше – з прийняттям відповідного наказу МФУ № 793 – 20.09.2018р. При чому, дія цього наказу відтермінована на 01.01.2018р. Тобто, у посадовців було предостатньо часу, щоб ознайомитись з новелами законодавства та застосувати їх спокійно при бюджеті 2018р
- По друге. За ЗВИЧАЄВОЮ практикою дійсно відбуваються майже щомісяця зміни до бюджету, і як наслідок зміни до паспортів бюджетних програм. Але це скоріше гол в ворота місцевих самоврядувань, які упорно не вводять в практику управління місцевими фінансами такий важливий елемент як ПЛАНУВАННЯ, як середньострокове так і довгострокове, що є в контексті всіх реформ, розпочатих в Україні.
- По третє. Відсутність достовірної актуальної документально-підтвердженої статистичної інформації про перелік об’єктів комунального майна, (його специфікації, ступінь зношеності, конфігурація і т. п) це другий гол в ті ж ворота. Тобто всі ці роки з місцевих бюджетів виділялись кошти на утримання та розвиток місцевої інфраструктури, про яку нічого не відомо????
Команда експертів громадського партнерств «За прозорі місцеві бюджети» допоможе у їх запровадженні та налагодженні належного врядуванні місцевим фінансами в інтересах громадян. Члени саме Ваших громад потребують більш зрозумілого і ефективного витрачання їх коштів на вирішення найбільш болючих проблеми життя і розвитку громади.
Згадані дії Міністерства фінансів щодо внесення змін програмної класифікації допоможуть зменшити ризик дублювання витрат на вирішення місцевих справ
А що стосується перенавантаження місцевих чиновників та браку достовірної статистичної інформації , то ліками є налагодження належного врядування за нашими методичним супроводом…».
*****************************************************************************
В ході робочих зустрічей та нарад місцеві громадські активісти та депутати Дніпропетровщини проявили зацікавленість щодо поглиблення знань у сфері місцевих фінансів, зокрема, щодо програмно-цільового методу та констатували недостатність власних знань у цій сфері для ефективного використання наданих їм законодавством можливостей.
Громадські експерти погодились, що підвищення поінформованості та кваліфікації представників місцевих громад є необхідною базою для зростання їх активності у сфері контролю за прозорим та ефективним витрачанням коштів місцевих бюджетів.
Саме тому в рамках проекту проведено дві триденних навчання як для чиновників, так і громадських діячів з депутатами. Реліз навчань на http://frgn.mk.ua/?p=9133 .
«..Розуміємо виклики застосування національного законодавства у місцевих умовах. Але варто погодитись, що ПЦМ є перспективним та потребує удосконалення правозастосування. Саме з врахуванням побудови спроможних місцевих громад спрямовані рекомендації нашого громадського аудиту.
Налагодження конструктивного діалогу між громадою та владою у питаннях бюджетних відносин є необхідною складовою для дієвого запровадження ПЦМ.
Сподіваємось, що до 15 березня 2018 р. у громадах відбудеться публічне представлення паспортів бюджетних програм 2018 р з показниками відповідно до вимог та за формами, встановленими Міністерством фінансів України, що стане черговим кроком до встановлення демократичних стандартів бюджетного процесу місцевих громад……» – підсумовує результати робочих зустрічей Олексій Андрєєв.
Прес-служби ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» та ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертного центр з питань регуляторної політики»»
_________________________________________________________________________
Робочі зустрічі та консультації проведено ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертного центр з питань регуляторної політики» у рамках проекту «Ефективні і доброчесні місцеві бюджети в 5 областях півдня і сходу України», який реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» у рамках Громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» при фінансовій підтримці Посольства Великобританії в Україні.
Мета проекту: запровадити в бюджетний процес 20 пілотних громад із 5-ти областей півдня і сходу України принципи демократичного розвитку шляхом моніторингу доброчесності впровадження програмно-цільового методу (ПЦМ), ефективності витрачання коштів місцевих громад та навчальної, коуч — підтримки партнерських проектів з підвищення ефективності і доброчесності бюджетів пілотних громад.
Програмно-цільовий метод – це метод управління бюджетними коштами, що дав можливість кожному громадянину оцінив ефективность витрачання коштів своєї місцевої громади з іншими, проконтролювати щирість . компетентність використання бюджетних коштів чиновниками і депутатами на всіх стадіях публічних фінансів.
Відповідно до ст.18 «Прикінцевих положень» Бюджетного Кодексу України міські та районні бюджети були повинні використовувати програмно – цільовий метод(надалі- ПЦМ) ще з минулого 2017 року.