«Міські бюджети на 2018 р. в Луганській області будуть розроблені з використанням програмно – цільового методу».
Таку інформацію надали представники міських рад мм. Сєверодонецька, Лисичанська та Рубіжного під час проведення публічних презентацій результатів громадського аудиту місцевих бюджетів 23- 24 листопада 2017 р..
Програмно-цільовий метод –це метод управління бюджетними коштами для досягнення конкретних результатів за рахунок коштів бюджету із застосуванням оцінки ефективності використання бюджетних коштів на всіх стадіях бюджетного процесу.
Відповідно до ст.18 «Прикінцевих положень» Бюджетного Кодексу України міські та районні бюджети були повинні використовувати програмно – цільовий метод(надалі- ПЦМ) ще з минулого року.
Керівник проекту «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5-ти областях півдня та сходу України», директор «Фонду розвитку м. Миколаєва» Михайло Золотухін звернув увагу на те, що без ПЦМ бюджетна система Луганської області до цього часу нагадувала «стілець зі зламаною ніжкою». Саме відсутність програмно – цільового методубула однією із головних причин низької рейтингової оцінки місцевих бюджетів. «Ми розглядали можливість взагалі не виставляти оцінки для пілотних бюджетів цього регіону, але врешті – решт вирішили, що це буде несправедливо у відношенні до інших областей, оскільки відмову місцевої влади виконати вимоги ст. 18 Прикінцевих положень Бюджетного кодексу України при плануванні місцевих бюджетів на 2017 р. експерти Проекту вважають помилковою та необгрунтованою».
Громадський аудит проводиться для 24 пілотних місцевих бюджетів міст та об’єднаних територіальних громад в рамках проекту «Ефективні та доброчесні місцеві бюджети у 5-ти областях півдня та сходу України» за фінансової підтримки Посольства Великої Британії. В проведенні публічних презентаційв Луганській області брали участь більше 50 фахівців управлінь та відділів міських рад/ головних розпорядників бюджетних коштів, депутатів місцевих рад та представників громадських організацій.
Мабуть найбільшу дискусію серед учасників публічних презентацій результатів громадського аудитувикликалопитання про необхідність дотримання формальних процедур в бюджетному процесі.На думку, окремих місцевих фінансових фахівців формальне дотримання бюджетних процедур не матиме суттєвого впливу на якість місцевих бюджетів та слабо пов’язане з їх практичної діяльністю з підготовки проекту бюджету на наступний рік. Крім того, контролюючі органи на ці питання раніше не звертали уваги.
В той же час, регіональний експерт Проекту, заступник директора «Громадського інституту розвитку регіональних ініціатив» Микола Шуліко вважає, що влада та громадськість недооцінюють важливість проблеми. Адже через порушення бюджетних процедур не тільки виникають суттєві ризики (застосування санкцій за порушення бюджетного законодавства до окремих фахівців, призупинення казначейського обслуговування бюджетних установ, закриття окремих бюджетних програм).Органи місцевої влади втрачають гарну нагоду якісно спланувати витрати з урахуванням конкретного результату, поліпшити прозорість місцевих бюджетів та посилити рівень довіри населення, посилити інвестиційну привабливість свого міста, розширити участь громадськості в плануванні та оцінці місцевого бюджету.
За результатами громадського аудиту міським бюджетам були надані першочергові рекомендації:
- привести «Інструкції з підготовки бюджетних запитів» у відповідність до вимог Міністерства фінансів України
- оформити бюджетний прогноз на 2019-2020 рр. відповідно до вимог ст. 21 Бюджетного Кодексу України
- планування бюджетних витрат здійснювати з використанням форм бюджетних запитів, затверджених Мінфіном
- забезпечити оперативне інформування громадськості на всіх етапах розгляду бюджетних запитів
В якості прикладу застосування ПЦМ для оцінки ефективності бюджетних витрат була наведена діяльність ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» щодо порівняльної оцінки вартості муніципальної послуги в сфері житлово – комунального господарства.
- Витрати на дератизацію (боротьба з домашніми гризунами) (на 1 кв. м. площі житлових приміщень
- Витрати на утримання «зеленої зони» (на 1 га площі зелених насаджень)
- Середня вартість капітального ремонту 1 кв. дорожнього покриття
- Витрати на відлов та стерилізацію бродячих тварин
Громадські активісти також звернули увагу на те, що в міського бюджеті м. Миколаїва заплановані витрати на підбор одного трупу бродячої тварини – 540 грн.. Для порівняння: в м. Дніпрі бюджетні витрати на перевезення померлого безхатченка – 375 грн.
В Луганській області, наприклад, за попередніми оцінками вартість адміністративно- управлінської послуги управління охорони здоров’я м. Сєверодонецька (код ТПКВКМБ № 010116) в розрахунку на одного мешканця – значно перевищує аналогічні показники в інших регіонах. Суттєво також відрізняються витрати на стаціонарну медичну допомогу та охорону здоров’я загалом.
В той же час окремі показники якості медичної допомоги (смертність від хвороб органів кровообігу, ішемічної хвороби серця, злоякісних новоутворювань та ін.) в Луганській області є гіршими ніж в інших регіонах проекту.
Загалом, публічні презентації пройшли в конструктивному форматі. На думку, організаторів проведені публічні презентації показали, що місцева влада та громадськість бажають змін та працюють у цьому напрямку. Є надія, що в лютому 2018 р. за результатами другого етапу громадського аудиту , місцеві бюджети Луганської області займуть належне місце.
Організатори висловлюють щиру подяку за сприяння у підготовці та проведенні публічних презентацій міському голові м. Сєверодонецька Казакову В.В, міському голові м. Рубіжне Хортів С.І. та міському голові м. Лисичанська Шиліну С.І..
Прес-служби ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» та «Громадськогоінститутурозвиткурегіональнихініціатив»(м. Сєверодонецьк).
__________________________________________________________
Круглі столи відбулись в рамках проекту «Ефективні та доброчеснімісцевібюджети у 5 областях півдня та сходу України», який реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» в рамках Громадського Партнерства “За прозорімісцевібюджети!” (http://probudget.org.ua/) за фінансової підтримки Посольства ВеликоїБританії в Україні та медіа-підтримки ГО «Український кризовий медіа-центр».
Партнерами проекту по Луганської області є БЛ «Соцііум», та «Громадський інститут розвитку регіональних ініціатив» (м. Сєверодонецьк).