Наскільки ефективно регіони використовують кошти Державного фонду регіонального розвитку (ДФРР) обговорили на круглому столі у Києві 22 вересня.
З метою оцінки ефективності використання інструменту ДФРР, експерти Асоціації сприяння самоорганізації населення провели дослідження – було проведено інтерв’ю з місцевими радами, співробітниками ОДА та членами конкурсних комісій по відбору проектів, які підтримує ДФРР в п’яти областях України: Чернівецькій, Одеській, Луганській, Львівській та Чернігівській. Окрім цього, був проаналізований зміст розміщених на сайті ДФРР проектів (які були подані, підтримані).
Результати цього дослідження та надані експертами Асоціації рекомендації склали основу для обговорення цього питання в колі преставників органів місцевого самоврядування, Кабінету Міністрів України, експертів та представників регіональних конкурсних комісій з відбору проектів на ДФРР.
Проведене дослідження дозволило виробити такі рекомендації:
Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства:
- розглянути можливість виведення зі складу Міжвідомчої комісії народних депутатів України для уникнення зайвого лобізму у процесі конкурсного відбору проектів ДФРР.А для врахування думок депутатів щодо напрямків спрямування бюджетних коштів, які виділяються на регіональний розвиток, доцільно створити консультативно-дорадчий орган, до якого можуть входити депутати, експерти, науковці, представники обласних державних адміністрацій, громадських об’єднань;
- внести зміни до наказу Мінрегіону від 24.04.2015 № 80 «Питання підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку» в частині роз’яснення критерію «економічного проекту».
Експерти Асоціації пропонують викласти цю норму в такій редакції: «до економічних відносяться проекти, направлені на створення матеріальної та організаційної основи для ефективного функціонування економіки громади, району, регіону. Це проекти з розвитку дорожньо-транспортної інфраструктури, стимулювання соціального підприємництва та економічної діяльності, розвитку сільського господарства, індустріальних та інноваційних парків, розробки містобудівної документації, розвитку туризму, створення ЦНАП та ін.»;
- сформувати вимоги та критерії відбору кандидатів до складу регіональних конкурсних комісій. Доцільним є введення до складу комісії кваліфікованих економістів, які можуть компетентно оцінити вплив проекту на розвиток економіки громади, району, регіону;
- покласти на Міжвідомчу комісію функції контролю за розміщенням заявниками звітів по виконанню проектів на сайті ДФРР;
- провести консультації із обласними державними адміністраціями щодо напрямків розвитку кожного окремого регіону, які потребують стимулювання у вигляді введення квот. Введення квотування доцільно корелювати із пріоритетними напрямками розвитку регіону, закріпленими в його Стратегії соціально-економічного розвитку. Таким чином забезпечуватиметься відхід від шаблонних підходів до розвитку різних регіонів та адресний підхід до стимулювання їх соціально-економічного розвитку;
- уникати змін правил у процесі конкурсного відбору проектів. Введення квотування у квітні 2017 року значно затягнуло процес розгляду заявок та поставило заявників в нерівні умови, оскільки значна частина вже подала свої пропозиції;
- додати до чотирьох пріоритетів конкурсу (створення нових освітніх просторів, центрів сучасної медицини, безпекових просторів в ОТГ та створення ЦНАП) п’ятого пріоритету: стимулювання місцевого підприємництва («м’які» проекти, направлені на стимулювання створення сільських кооперативів, кластерів тощо);
- контролювати розміщення на сайтах обласними державними адміністраціями записи засідань регіональних комісій;
- підвищити роль департаментів економічного розвитку районних державних адміністрацій у формуванні проектних пропозицій від районів. Зокрема, доцільно покласти на них функцію інформування та роз’яснення потенційним заявникам, особливо органам місцевого самоврядування, вимог до проектної заявки.
Обласним державним адміністраціям:
- збільшити кількість проектних пропозицій економічного спрямування, які матимуть позитивний вплив на розвиток економіки всього регіону;
- покращити комунікацію зі всіма потенційними заявниками регіону, зокрема з органами місцевого самоврядування, з метою розроблення пріоритетів розвитку кожного району області. Доцільним є проведення стратегічних нарад, під час яких будуть розглядатись запропоновані районами пріоритети.
За відповідними пріоритетами, які будуть визнані перспективними, доцільно формувати проектні пропозиції, які можна подавати до ДФРР та залучати інші джерела фінансування.
Координуючу роль в районах для збору пропозицій з громад можуть виконувати районні державні адміністрації. Таким чином можна забезпечити перехід до «розумної системи проектів», за якої регіон системно та якісно підходить до питання реалізації проектів розвитку.
Сформовані шляхом діалогу та обговорень з громадами пріоритети доцільно закріпити на рівні стратегії соціально-економічного розвитку;
- розмістити на сайті корисну для громад інформацію щодо умов конкурсу проектів ДФРР та критеріїв оцінки;
- підвищити роль департаментів економічного розвитку районних державних адміністрацій в формуванні проектних пропозицій від районів. Зокрема, доцільно покласти на них функцію інформування та роз’яснення потенційним заявникам, особливо органам місцевого самоврядування вимог до проектної заявки.
Органам місцевого самоврядування:
- розглянути можливість введення в штат апарату посади співробітника, до компетенції якого входитиме написання проектних пропозицій. Даний захід довів свою ефективність: проекти громад, які у 2016 році ввели дану посаду в штат місцевої ради, були підтримані конкурсними комісіями. Відповідальному за написання проектів співробітнику доцільно забезпечити навчання з написання та управління проектами;
- забезпечити участь співробітників ради в тренінгах, семінарах, навчаннях з написання проектів, які проводять громадські організації, Міністерство регіонального розвитку, проекти міжнародної технічної допомоги;
- збільшити кількість проектів економічного спрямування.