Необхідність координації дій усіх учасників процесу реформування місцевого самоврядування в Одеській області давно назріла. Про те, як ефективно планувати розвиток територій та місцеві бюджети, говорили на круглому столі, що відбувся в Одеській ОДА.
Дискусія була організована Асоціацією сприяння самоорганізації населення спільно із фінансово-економічними службами Одеської обласної державної адміністрації за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Участь у заході взяли представники об’єднаних територіальних громад, районних адміністрацій, сільських та селищних рад області.
Андрій Крупник, керівник Аналітичного центру Асоціації пояснив, що залучення громадськості, бізнесменів до процесів формування та, головне, виконання стратегій розвитку територій дає можливість включення додаткових (людських, матеріально-технічних) ресурсів у вирішення місцевих проблем.
Він акцентував увагу на необхідності враховувати інтереси периферійних територій в об’єднаних громадах при плануванні. Адже, за даними дослідження, спротив реформі місцевого самоврядування виникає через закритість процесу прийняття рішень, через слабке залучення мешканців громад до процесів їхнього об’єднання та розвитку.
На думку Сергія Саханенко, професора ОРІДУ НАДУ при Президентові України, з боку РДА спостерігається невміння та й часто небажання налагодити розуміння та співпрацю із органами місцевого самоврядування та групами впливу, що гальмує процес розробки і стратегічних планів розвитку територій, і Перспективних планів формування спроможних територіальних громад. РДА фактично втратили координуючу роль в реалізації реформи. Вони не виконують свої функції по донесенню до місцевого населення інформації щодо мети та логіки державних реформ. А функцію роз’яснення населенню державної політики фактично переклали на офіси реформ (нині – центрів розвитку місцевого самоврядування).
Олеся Голинська, консультант Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень, повідомила, що зараз в країні фактично відбувається «оксамитова революція» в бюджетній системі з переходом на європейську систему фінансового обліку. З наступного року кожний розпорядник бюджетних коштів буде конкурувати за бюджетний ресурс територій.
Вона наголосила, що зараз триває перехід на конкурентне розуміння бюджету: якщо раніше більше коштів із державного бюджету надавалось найслабшим, то відповідно до програмно-цільового методу фінансово будуть посилюватись сильніші, таким чином підтримується якість соціальних послуг. А слабші в таких умовах повинні підтягуватись до рівня сильніших. В іншому разі цей бюджетний заклад виходить із конкурентної боротьби, втрачає фінансування і підпадає під оптимізацію мережі.