Прозорість закупівель та бюджетного процесу загалом – це вимога закону та сучасності. Але ще не всі, кого це стосується, готові перейти на нові принципи.
Так, далеко не всі органи місцевого самоврядування Одеської області користуються порталом Є-Data. Також незважаючи на те, що вже з 1 серпня усі державні закупівлі в Україні мають здійснюватися через систему ProZorro, багато хто з відповідальних працівників органів влади ще навіть не в курсі, як вона працює.
У зв’язку з децентралізацією, громади стали отримувати більше коштів. Але це покладає на них і більше відповідальності за ефективне та підзвітне їх витрачання за для розвитку територій.
Щоб заповнити прогалини у розумінні прозорості врядування, Асоціація сприяння самоорганізації населення провела в Одесі два дводенних семінари. У них взяли участь біля 60 голів та начальників фінуправлінь райадміністрацій, міських та сільських рад, громадські активісти, депутати. Навчання проводилося за підтримки Проекту “Партнери у наданні можливостей”, що профінансовано Європейським Союзом.
Тренерами виступили експерти Центру «Ейдос» Віктор Таран, Володимир Тарнай та Сергій Карєлін. Саме вони є відомими в Україні новаторами: співавторами Закону «Про відкритість використання публічних коштів», партнерами єдиного порталу публічних коштів «Є-data» та ін.
На думку Володимира Тарная, максимальна відкритість інформації про використання публічних коштів забезпечить ефективне їх використання та мінімізує корупційні ризики, а й приверне увагу людей до розвитку їх громад та надасть їм важіль впливу на можновладців.
Так, портал «Є-data» дозволяє кожному подивитися, як органи влади, державні та комунальні підприємства розпоряджаються публічними коштами, прослідкувати, що саме закупили на сплачені ним податки і скільки це коштувало.
Віктор Таран розповів, які зміни нормативно-правових документів місцевих рад можуть гарантувати їх прозорість та публічність. Йдеться про Регламенти місцевої ради, виконкому, Положення про постійні комісії ради та Статут територіальної громади.
Так, у Регламенті місцевої ради необхідно врегулювати питання конфлікту інтересів, доступу громадян на пленарні засідання, засідання комісій, оприлюднення проектів рішень та рішень міськради, висновків комісій, ініціювання розгляду місцевих ініціатив від громадян, порядок звітування міського голови та депутатів перед громадою, порядок звільнення міського голови.
Цікавою була презентація, яка стосувалася питання конфлікту інтересів та його подолання згідно Закону України “Про запобігання корупції”.
Наявність у особи приватного інтересу до вирішення певного питання у більшості випадків є індикатором, що свідчить про конфлікт інтересів. Реальний конфлікт інтересів – це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час виконання цих повноважень.
Про такі механізми взаємодії громади та місцевої влади у місцевому розвитку, в т.ч. у розподілі бюджетних коштів як Бюджет участі та органи самоорганізації населення розповів учасникам Сергій Карелін.
Наочні поради та інструкції по користуванню Системою публічних електронних закупівель «ProZorro» представили представник «ProZorro» в Одеській області Світлана Остапенко та представник одного з електронних майданчиків для здійснення закупівель – «Держзакупівлі.онлайн» Олена Касас Коньон.
Учасники висловили вдячність організаторам та домовилися з ведучими про додаткові навчальні заходи щодо впровадження новацій у публічних закупівлях в громадах їхніх районів.