Чи ефективним був контроль чиновників департаменту ЖКГ за виконанням тендерних договорів на озеленення протягом 2014 року?
Як розкрадались гроші громади?
Якими повинні бути Правила благоустрою у м.Миколаєві?
Відповідь на ці та інші питання 27 серпня 2015 р. обговорили за круглим столом в приміщенні бібліотеки міського Будинку творчості представники громадськості, департаменту ЖКГ Миколаївського міськвиконкому, Фонду розвитку міста Миколаєва, депутати міської ради та ЗМІ.
ГО «Асоціація юристів «Правозахст» у своєму дослідженні «Ефективність витрачання бюджетних коштів на озеленення та догляд за зеленими насадженнями у м. Миколаєві» відзначає,що причиною нераціональних втрат бюджетних коштів громади м. Миколаєва є:
– недосконалість нормативних документів, а саме Правила благоустрою у м.Миколаєві;
– формальний підхід чиновників департаменту ЖКГ до складання технічного завдання, що дозволяє виконавцям ці договори виконувати на власний розсуд і як наслідок – відсутність належного контролю чиновників департаменту ЖКГ за виконанням тендерних договорів;
– відсутність реєстру зелених насаджень;
– хибна пропозиція чиновників щодо визначення одного лоту на тендерах, який включає озеленення міста, знесення сухостою, прибирання від листя, викошування трави .
Скільки коштує озеленення для миколаївців?
Чи ефективним був контроль чиновників департаменту ЖКГ за виконанням тендерних договорів на озеленення протягом 2014?
Асоціація юристів «Правозахист» протягом березня-липня 2015 р. провела дослідження «Ефективність витрачання бюджетних коштів на озеленення та догляд за зеленими насадженнями у м.Миколаєві». Його складовими були:
– проведення порівняльного аналізу середніх витрат за даною програмою в м.Києві та м. Миколаєві
– дослідження тендерних закупівель;
– дослідження первинних документів (технічні завдання, акти виконаних робіт та ін.) на виконання тендерних договорів;
– дослідження нормативного акту Миколаївської міськради, який регулює відносини у сфері догляду за зеленими насадженнями – Правила благоустрою.
За результатами порівняльного аналізу встановлено, що у м. Миколаєві середні витрати на 1га по догляду за зеленими насадженнями в 2014р. склали 91,24 тис.грн. У м. Києві середні витрати на обслуговування 1 га становили 17,56 тис.грн. Тобто, обслуговування 1га зелених насаджень у для миколаївців в 5 з гаком разів вище, ніж в м. Києві.
Аналізом тендерних договорів, які проводились департаментом ЖКГ встановлено, що в 2014р. було проведено 3 тендери із закупівлі послуг щодо благоустрою (догляд за зеленими насадженнями). Переможцем у всіх тендерах стало ТОВ «Миколаївзеленгосп», при цьому виграш у двох тендерах присуджений цій організації за відсутності інших заявок. Слід зазначити, що тендерні закупки «заточені» саме під цю організацію. Про це свідчить навіть такий факт, як запрошення на прийняття участі в тендері, які надсилались виключно ТОВ «Миколаївзеленгосп». Сума планованого бюджетного фінансування за вказаними договорами склала 8 493 876грн., Фактично профінансовано 8 437 076грн. Слід зазначити, що крім Департаменту ЖКГ окремі тендери проводились державними адміністраціями Корабельного, Ленінського і Центрального районів, де за відсутності інших учасників також виграв ТОВ «Миколаїзеленгосп». Загальна сума таких договорів склала 1 496 122грн., при цьому найбільша сума витрат має місце по РДА Центрального району: викошено газонів на суму 236223,65грн., висаджено квітників на суму 5420грн., обрізано та знесено сухих дерев на 421 225грн., всього на 662868грн.
Що ж має місто на 10 млн.грн. щорічно (в таких межах ТОВ «Миколаївзеленгосп» отримує кошти з бюджету на протязі останніх 5 років), чи задоволені громадяни становищем в місті з озелененням? Експрес-опитування показало, що із 100 опитуваних 2 –х це не цікавило, але 98 незадоволені. Дійсно, квітників у місті майже немає, на всіх шляхах і в дворах безліч сухих дерев і гілок, які не видаляються роками, відновлення зелених насаджень не здійснюється. ТОВ «Миколаївзеленгосп» подекуди саджає сажанці дерев, які представляють собою малесенькі тонкі гілочки, які в нашому степовому кліматі не виживають, бо до 3-х років потребують особливого догляду. Деревця засихають, а гроші витрачаються.
Дуже низька якість контролю з боку чиновників Департаменту ЖКГ за виконанням договорів ТОВ «Миколаївзеленгосп». Розпочинаючи з формування технічних завдань для тендерів, які є суто формальними, та закінчуючи контролем за виконаними роботами, які також належним чином не контролюються. Яскравим приклади може слугувати акт виконаних робіт, згідно якому 20 листопада 2014 р. викошена трава на суму 27 524ггрн. , при тому, що з 26 жовтня по 3 листопада були морози, а напередодні покосу -18 і 19 листопада йшли дощі.
Простий аналіз, складений на підставі актів виконаних робіт показав, що левова частка витрачена на викошування трави – близько 2 млн. грн., причому в окремих одних і тих же місцях косили траву і в травні і в квітні 2014р., а це близько 100 000грн.
Близько 700 000грн. витрачено на очищення газонів від опалого листя ( прибирання листя у дворах ТОВ «Миколаївзеленгосп» не здійснює і в цю суму воно не входить), ще близько 500 000грн. пішло на видалення сухих дерев і гілок, решта – на 5 300 000 на роботи, які перевірці не піддаються, при цьому левова частка припадає на устрій пристовбурних лунок, розукучування пристовбурних лунок, розпушування, прополювання лунок і квітників, видалення засохших суцвіть, штикування і тільки мізерна частина припадає на посадку , полив і догляд за квітниками.
Слід звернути особливу увагу, що вивезення мокрого і одночасно сухого листя здійснювалось в січні та перших числах лютого 2015р., якраз в ті місяці, коли були морози від -19 до -9, снігові завали на дорогах розчищались з викиданням снігу на газони і розтали вони тільки в березні. Сума таких робіт склала 336 628грн. Також видається сумнівним і підлягає додатковій перевірці з боку слідчих органів факт очищення газонів і скверів від листя майже з усієї території Миколаєва за один день 04.12.12р., при цьому ще й викопували квіти, штикували землю і т.п.
За результатами моніторингу актів виконаних робіт за листопад і грудень 2014р. виявлено факти, які повинні стати предметом розгляду. Виявляється, що на протязі 6.11.14р. ТОВ «Миколаївзеленгосп» поливав квіти, дерева і кущі, стриг квіткові бордюри, видаляв зелену поросль, обрізав відцвівші суцвіття, викопував квіти, рихлив і прополював лунки, всього за цей день наробили на 123 930грн. Слід звернути увагу, що в кінці жовтня з 25 до 28числа були морози від -2 до -3, на початку листопада 3 числа також був мороз – 2. При таких обставинах звісно нічого поливати, сапати і рихлити не представлялось можливим і було непотрібно.
04 грудня 2014р. складено акти на викопування квітів, штиковку землі, обрізку і формування кущів всього на суму 64 877грн. Згідно погодних даних 21.11.14р. йшов дощ із снігом, а починаючи з 22 листопада морози збільшились і температура складала до -7, а з 1 грудня мороз ще збільшився і вже 3грудня станови -10, а 4 грудня, коли були нібито виконані зазначені роботи, температура становила -9. Таким чином, земля була вже настільки промерзла, що штиковка і викопування квітів, а разом з ними обрізка і формування кущів не представлялись можливим. Всього такі сумнівні витрати склали 525 536грн.
Всі перелічені факти сумнівного виконання робіт, що свідчить про розкрадання бюджетних коштів, разом з копіями актів передані в прокуратуру та Державну фінансову інспекцію для проведення перевірки та притягнення винних до відповідальності.
Крім того, додатково з залученням спеціалістів необхідно перевірити доцільність виконання робіт з утворення щомісяця приствольних лунок, їх сапання та рихлення, обрізку відцвітших суцвіть, утучнення і розукучнення лунок та інш.
Наступним кроком було здійснення моніторингу нормативного акту Миколаївської міськради, який регулює відносини у сфері догляду за зеленими насадженнями – Правила благоустрою. Робоча група визнала, що зазначені Правила є застарілими, деякі відносини в них регулюються нормативними актами, що втратили чинність, багато відносин взагалі не врегульовані, а найголовніше не визначено основ для складання реєстру земельних ділянок зелених насаджень і його регулювання. Група напрацювала рекомендації громадськості для включення їх до нової редакції Правил.
За результатами моніторингу :
1). Матеріали щодо сумнівного виконання робіт і розкрадання бюджетних коштів передані до прокуратури і ДФІ для перевірки і притягнення винних до відповідальності;
2). Напрацьовані рекомендації щодо створення нової редакції Правил благоустрою передані до міської ради.
3). Департаменту ЖКГ провести детальну перевірку всіх актів на предмет доцільності виконання робіт ТОВ «Миколаївзеленгосп».
Учасники круглого столу обговорили висновки/ рекомендації дослідження Асоцації юристів та подальші спільні кроки на шляху до доброчесного виконання програми благоустрою у м.Миколаєві.
Проект реалізується при підтримці Фонду розвтку м.Миколаєва в рамках проекту «Місцеві бюджети під контроль громадськості» при підтримці NED
(м. Вашингтон, США).
Контакти організаторів
М.Миколаїв, вул. Московська, 69, офіс 18, тел..0512 58-15-19
Керівник проекту Дзицюк Алла Миколаївна