Як налагодити бюджетування згідно вимогам нового законодавства та прозорості, говорили на круглому столі-нараді в Біляївській об’єднаній громаді, що відбулася за участю міського голови Михайла Бухтіярова.
Біляївська ОТГ серед усіх 8 об’єднаних громад Одеської області має максимальний рейтинг фінансової спроможності та є єдиною з них, що надає реверсну дотацію до держбюджету.
Експерт Асоціації сприяння самоорганізації населення Олеся Голинська представила результати аналізу місцевого бюджетного процесу, проведеного в межах спільного з Біляївською ОТГ проекту.
Керівники та співробітники відділів фінансів та соціально-економічного розвитку, розпорядників бюджетних коштів ознайомилися з рекомендаціями аналітиків та отримали консультації щодо вдосконалення бюджетного процесу.
Було досліджено систему бюджетного планування та прогнозування соціально-економічного розвитку, показники бюджету та економічного розвитку Біляївської об’єднаної територіальної громади.
На основі даних виконання місцевого бюджету за 2015 та 2016 роки вивчалися обґрунтованість, повнота, своєчасність бюджетування, відповідність витрат планам, ризики та «слабкі місця», відповідність бюджетної політики нормативній базі.
В результаті було виявлено, що бюджетні видатки Біляївської ОТГ, як і їх програмна складова (програма соціально-економічного розвитку та місцеві цільові програми) не містять результативної складової. Так, жодна з місцевих цільових програм не описує вимірюваних кількісних індикаторів результативності, передбачених нормативно-інструктивною базою Міністерства фінансів та профільних міністерств. Це не дозволяє у подальшому оцінити ефективність та результативність витрачання бюджету громади.
Застосування результативних показників дає змогу чітко продемонструвати співвідношення досягнутих результатів та затрачених коштів, тривалість виконання бюджетної програми, її необхідність та відповідність визначеній меті, а також порівнювати результати виконання бюджетних програм, аналізувати їх.
Також при формуванні бюджетного запиту відсутня результативна складова видатків. Паспорти основної частини місцевих цільових програм та звіти про їх виконання, передбачені нормами бюджетного законодавства, головними розпорядниками коштів не формуються.
І якщо раніше формування паспортів програм не було обов’язковим, то з 2017 року казначейське обслуговування видатків бюджету здійснюватиметься виключно на основі такого паспорту.
Це також дозволить забезпечити прозорість і зрозумілість для громади конкретних напрямків витрачання коштів місцевого бюджету.
Система результативності бюджетних видатків дозволить оцінювати ефективність заходів з соціально-економічного розвитку, відповідно, мати підстави для прийняття управлінських рішень.
Крім того, відповідно до ст. 28 Бюджетного кодексу, ці результати оприлюднюються та публікуються, що є запорукою прозорості бюджетного процесу, а також інструментом залучення громадян до планування соціально-економічного розвитку.
Олеся Голинська розповіла учасникам круглого столу про те, як виправити виявлені недоліки, а також про нові процедури планування та виконання бюджету.
Захід проводився за підтримки Проекту “Партнери у наданні можливостей” («Partners for Empowerment»), що профінансовано Європейським Союзом.