Об’єднаним громадам потрібні ресурси. Але не тільки фінансові.

Анна Трепалюк, голова Асоціації сприяння самоорганізації населення
Анна Трепалюк, голова Асоціації сприяння самоорганізації населення

У Верховній Раді останнім часом підзабули про Реформу №1, як часто називають реформу децентралізації. Очевидно: щоб зміни відбувалися вчасно, необхідно вчасно приймати нові закони.

Про це кажуть і в Мінрегіоні, і в Асоціації міст України, яка закликає ВРУ провести “день децентралізації” та розглянути законопроекти, на ухвалення яких очікують територіальні громади.

Так, Мінрегіон просить Парламент невідкладно розглянути необхідні для підтримки реформи законопроекти, які стосуються посилення фінансово-матеріальної бази місцевого самоврядування та удосконалення механізму формування спроможних громад, а саме:

  • щодо розширення видів містобудівної документації на місцевому рівні (№4390 від 12.04.2016),
  • щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування з управління земельними ресурсами та посилення державного контролю за використанням і охороною земель (№ 4355 від 31.03.2016),
  • щодо зарахування плати за надання адміністративних послуг до бюджетів ОТГ (№4386 від 12.04.2016),
  • щодо зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів за фактичним місцезнаходженням підрозділів юридичної особи (№ 4209 від 11.03.2016),.
  • щодо добровільного приєднання територіальних громад (№ 4772 та № 4773 від 03.06.2016),
  • щодо умов зміни меж районів у процесі добровільного об’єднання територіальних громад (№4676 від 17.05.2016),
  • щодо забезпечення державної підтримки добровільного об’єднання територіальних громад» (№3390 від 02.11.2015).

Також Мінрегіон вимагає удосконалити законодавство, яке регламентує функціонування інституту старост в об’єднаних громадах. Зокрема, йдеться про фінансування проведення перших виборів старост за рахунок державного бюджету (№ 3535 від 26.11.2015),  визначення статусу старости, просторових меж його діяльності, кола повноважень та ін. (№ 4742 від 01.06.2016), а також про можливість обрання одного старости виборцями декількох населених пунктів ОТГ (№4091 від 17.02.2016).

Постає, щоправда, закономірне питання по більшості з цих законопроектів: чому вони виникли лише в 2016 році? Невже не було зрозуміло ще на початку реформи, що роботу старости потрібно врегулювати, що виникнуть питання по землі і т.п.?

Стосовно реформи децентралізації Мінрегіон обслуговує ціла армія експертів, які працюють за немалі кошти Європейського Союзу. Невже не було можливості передбачити проблеми, з якими скоро зіткнуться ОТГ-першопроходці?

Також досить дивно, що у Мінрегіоні зовсім забули про ще один аспект децентралізації, не менш важливий, ніж перелічені вище. Це можливість мешканців громади брати участь у прийнятті рішень та у місцевому розвитку.

Вже більше року в Парламенті зареєстровані законопроекти «Про органи самоорганізації населення» (№2466) та «Про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання» (№2467).

Ці законопроекти розроблені відомими громадськими експертами і практиками, ретельно обговорені на регіональному рівні, на їхню підтримку до ВРУ було передано більше 250 підписів НУО та ОСНів з усієї України. Профільний Комітет ВРУ підтримав винесення на перше читання ВРУ цих законопроектів ще у листопаді минулого року.

0999

Чому досі  законопроекти №2466 та №2467 не пройшли перше читання – для нас загадка. Можливо, на заваді стали суто політичні причини. Але до чого тут політика, якщо звичайні люди просто хочуть впливати на якість свого життя?

До нашої Асоціації звернулася друга за розміром ОТГ в Україні – Балтська об’єднана громада, в яку входять 27 населених пунктів. В Балтській міській раді зрозуміли, що без органів самоорганізації населення управляти такою громадою та розвивати її, особливо приєднані території, буде дуже складно. Але коли почали проводити роботу по селах щодо створення ОСНів, розвели руками: за діючого законодавства навіть загальні збори неможливо провести нормально, не кажучи, вже про подальші “сім кіл пекла”, які треба пройти для створення ОСНу як юридичної особи.

Подібні звернення ми отримуємо постійно, надаємо консультації. І всі питають: коли вже змінять цей недолугий закон?

Староста у більшості випадків не в змозі одноосібно охопити вирішення усіх проблем свого села. ОСНи мають в цій ситуації завдяки ефективній взаємодії зі старостами та місцевою радою представляти інтереси малих периферійних громад та розвивати їх, міцно увійти в систему управління ОТГ.

Так, дійсно, проведення дня децентралізації у Верховній Раді дуже на часі.

Асоціація закликає парламентарів в цей день разом з урядовими ініціативами, все ж розглянути законопроекти, що дають змогу залучати найцінніший ресурс, який є в державі – самих людей – до побудови спроможних громад: «Про органи самоорганізації населення» (№2466) та «Про загальні збори (конференції) членів територіальної громади за місцем проживання» (№2467).

 

Думку на підтримку цієї позиції висловив і Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман: “Механізм місцевої демократії, можливості впливу громадян на свою владу має залишатися в полі нашої уваги і прийняття конкретних відповідних рішень”.

Поділитись Постом

Post Comment